Stiftelser och fonder – gör ansökan
Här kan du som privatperson eller verksamhet söka pengar ur de fristående stiftelser som kommunen förvaltar.
Om du ansöker åt en person, ska hen vara folkbokförd i Halmstads kommun. Om det är till en verksamhet, ska den ha sitt säte i kommunen. Läs om varje stiftelse för eventuella undantag.
Så gör du för att ansöka
Ansökan är öppen 1 maj–31 augusti. Din ansökan behöver vara komplett och komma in i tid för att kunna behandlas.
Hitta en stiftelse som passar ditt behov
Sök bland de olika stiftelserna och välj en (eller flera) som passar ditt syfte. Om ändamålet för en stiftelse låter gammalmodigt, försök tolka hur grundaren hade menat i vår tid.
Om du söker medel som privatperson, eller åt någon annan, behöver du bifoga:
- Digital kopia av eventuell hyresavi.
- Digital kopia av senaste inkomstdeklarationen eller inkomstuppgifter från Skatteverket Länk till annan webbplats. (Mina sidor / "Skatter och deklarationer" eller "Lön, pension, sjukpenning m.m.").
- Kostnadsförslag om du söker för tandvård, glasögon eller hjälpmedel. Det ska vara undertecknad av exempelvis tandläkare, optiker, läkare eller liknande.
Starta e-tjänsten för ansökan
I texten om varje stiftelse finns en knapp till e‑tjänsten för ansökan. Du loggar in med bank‑id.
Stiftelsen vars sida du kom ifrån är förvald i e‑tjänsten.
Ansök från fler stiftelser
Om det finns fler stiftelser med samma ändamål som den du har valt, kommer du att få förslag på dessa i e-tjänsten. Du kan då välja att skicka din ansökan till flera stiftelser.
Vill du söka för ett annat ändamål, behöver däremot göra en ny ansökan.
Utbetalning
Om din ansökan blir beviljad, får du pengarna i mitten av december till det konto du har angivit.
Behöver du hjälp?
Om du behöver hjälp med ansökan, kan du kontakta kommunens kundcenter. De kan guida dig via telefon eller på plats i Rådhuset.