• Halmstads webbplatser

Alkoholservering – sök tillstånd och anmäl ändringar

Här hittar du självservice för olika tillstånd du behöver för att få sälja och servera alla slags alkoholdrycker och alkoholliknande preparat. Här söker du nya tillstånd, utökar nuvarande tillstånd och anmäler förändringar i verksamheten.

Allra först

Läs våra guider med råd och regler för vad du behöver tänka på när du ska söka ett serveringstillstånd.

E-tjänst för serveringstillstånd

Sök tillstånd och anmäl ändringar

Om e-tjänsten för serveringstillstånd

Via e-tjänsten kan du:

  • söka stadigvarande serveringstillstånd
  • söka tillfälligt serveringstillstånd
  • komplettera ansökan
  • göra ändringar i gällande serveringstillstånd
  • registrera och avregistrera serveringsansvarig personal
  • ändra kontaktuppgifter
  • anmäla förändringar i bolaget
  • söka utökat tillstånd för serveringslokal vid catering, kryddning av egen snaps, provsmakning av alkoholdrycker och upphörande av serveringstillstånd.

Via e-tjänsten når du även ett register över de företag i Halmstads kommun som har serveringstillstånd.

Är det din första ansökan?

Om du söker tillstånd för försäljning och servering av alkohol för första gången kan du göra det direkt i e-tjänsten utan e-legitimation eller inloggning som webbkund.

Om du sedan vill komplettera din ansökan behöver du ett referensnummer. Du får detta när du ansöker.

Om du redan har ett tillstånd

Om du redan har ett tillstånd och vill göra ändringar i detta behöver du en e-legitimation. Kommunen kan då vara säker på vem som har lämnat uppgifterna och på att vi ger återkoppling till rätt person.

Du legitimerar dig genom att logga in med bank-id Länk till annan webbplats. eller motsvarande. Om du inte har bank-id och behöver hjälp är du välkommen att kontakta kommunens kundcenterLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats..

Bli webbkund för att kunna se dina uppgifter

Det är en fördel att vara webbkund när du ska ändra i ditt tillstånd. Du kan då se vilka uppgifter som finns om ditt företag.

Du registrerar dig för att bli webbkund via e-tjänsten. Under rubriken Anmälan ska du klicka på Anmälan webbkund. Du kan också meddela din handläggare på kommunen så får du hjälp.