Förtroendevald – skicka in arbetsgivarintyg
Här skickar du som är förtroendevald in ditt arbetsgivarintyg till kommunen. Det behövs för att kunna ansöka om ersättning för förlorad arbetsförtjänst.
För att du ska kunna få ersättning för förlorad arbetsförtjänst efter 1 oktober behöver du lämna ett arbetsgivarintyg. Skicka in intyget varje år när du har fått besked om ny lön, eller när du har bytt jobb.
Intyget begär du av din huvudsakliga arbetsgivare och behöver innehålla följande uppgifter:
- Ditt namn och personnummer
- Månadslön
- Månadslön omräknat per timme (alltså timlön, även om du har månadslön som löneform)
Anställd inom kommunen
Du som arbetar i Halmstads kommun begär ett intyg ifrån HR-service.
Uppdragstagare eller företagare
Du som är uppdragstagare eller företagare ska lämna in inkomstuppgift enligt anvisning i riktlinjen för arvode Pdf, 452.5 kB.:
- I första hand genom angiven sjukpenningsgrundande inkomst (borträknat ifrån arbetsinkomst av arvoden i kommunen) från Försäkringskassan
- i andra hand genom resultatrapport eller intyg från revisor
- i tredje hand genom jämförelse med normallöner i respektive bransch.