Lämna klagomål – miljö, hälsa och livsmedel
Här kan du lämna klagomål som rör miljö, hälsa och livsmedel.
Allra först
Börja med att läsa om vad du ska tänka på innan du skickar in ditt klagomål. Exempelvis måste vissa förutsättningar var uppfyllda för att kommunen ska utreda klagomålet. Ibland ska du vända dit till en annan myndighet.
Du ska välja vad ditt ärende gäller
I början av e-tjänsten ska du välja vad ditt ärende gäller.
- Hälsoskydd – exempelvis störning i inomhusmiljön för dig som är hyresgäst (temperatur, fukt och ventilation) eller störning av eldning eller buller i din bostad.
- Miljöskydd – exempelvis hittat dumpat avfall eller när du i din bostad störs av buller från trafik eller industrier.
- Livsmedel – exempelvis när du misstänker att livsmedel inte hanterats på rätt sätt.
När du lämnar uppgifter
- Du kan lämna ditt klagomål anonymt men risken är då stor att kommunen inte kan arbeta vidare med ditt ärende.
- Dela med dig av så mycket information som du kan. Om kommunen inte får avgörande uppgifter blir ditt klagomål svårare att utreda. I vissa fall kan ärendet avslutas utan åtgärd.
- Om du har skrivit till den som ansvarar för störningen, bifoga kopior av dialogen.
- Undvik att lämna hälsouppgifter som inte är behövs för att arbeta med ärendet.
Följ och komplettera ditt ärende
Du kan när som helst logga in för att följa och komplettera ditt ärende. Du kan också skicka meddelande till den handläggare hos kommunen som arbetar med ditt ärende.