Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Logistikcentret som har koll på skyddsutrustning

Hur skulle man säkra upp tillgång, fördelning och leverans av olika typer av skyddsutrustning till alla som behöver den? Tidigt i krisarbetet runt corona blev det tydligt att skyddsutrustning var ett centralt område med många behov att lösa. Lösningen blev att hemvårdsförvaltningen byggde en helt ny organisation. Sedan några veckor tillbaka är ett logistikcenter igång. Här sköts planering, beställningar, packning och leverans av skyddsutrustning till alla förvaltningens enheter och även till socialförvaltningen och Pe3 företagshälsa.

Centret bemannas av medarbetare från hemvårdsförvaltningens kvalitets- och utvecklingsavdelning och de har hand om över 50 olika produkter, från många olika leverantörer. Det handlar om till exempel handsprit, skyddsrockar, handskar, provtagningspinnar och skyddsmasker.

– Som det ser ut nu har vi den skyddsutrustning vi behöver och vi får också hela tiden in nya leveranser, både från Region Halland och via våra egna upphandlare i kommunen, säger Birgitta Magyar, till vardags utvecklingsledare, men nu en av dem som jobbar på logistikcentret.

Birgitta Magyar och Veronica Lindqvist vid ett ställ med olika typer av skyddsrockar. Eva Persson tar emot nytt gods.

Birgitta Magyar och Veronica Lindqvist vid ett ställ med olika typer av skyddsrockar. Eva Persson tar emot nytt gods.

Leverans efter behov

Birgitta och hennes fyra kollegor turas om att vara på centret, vid sidan av sina ordinarie tjänster. Till sin hjälp har de personal från flygplatsen som sköter all logistik, packning och transporter. Beställningar kommer in dagligen via telefon och mejl och varje vecka görs också en inventering av hur mycket utrustning som finns ute i verksamheterna. Inventeringen blir sedan ett underlag för hur mycket skyddsutrustning som behöver kompletteras och levereras ut. Det är många enheter som ska ha utrustning, men genom ruttoptimering har man halverat antalet leveransadresser från 100 till 50.

Snabb leverans vid misstänkt covid-19

Vid misstänkt covid-19-smitta ska personalen inom vård och omsorg alltid använda skyddsutrustning. På centret packas så kallade skyddsutrustnings-kit som körs ut inom 2 timmar efter beställning, till de som inte redan har sådana ute i verksamheten. Vad som ingår i ett ”kit” kan se lite olika ut beroende på leverantör och tillgång, men mottagarna kan alltid lita på att utrustningen är komplett och godkänd.

Ett ”kit” kan till exempel bestå av långärmad skyddsrock, vätskeavvisande munskydd, skyddsglasögon eller visir samt skyddshandskar. Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) säkerställer att allt som lämnar centret är godkänt. De gör också rutiner för när och hur utrustningen ska användas, i de fall de nationella och regionala riktlinjerna behövs kompletteras.

– När det gäller packning av ”kiten” så har vi byggt upp en särskild produktionslinje, för snabb hantering. Vi är glada över att vi fått den här uppstartstiden och känner oss väl förberedda om det kommer ett tuffare läge framöver, säger Birgitta Magyar.

Personal från flygplatsen packar ihop ”kit”.

Personal från flygplatsen packar ihop ”kit”.