Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Familjechatten

Du som är förälder eller närstående till ett barn eller ungdom kan få råd av socialrådgivare i chatten.

Du kan fråga oss om både små och stora saker. Kanske räcker det med att vi bara pratar för att du ska få det stöd du behöver. Vill du ha och behöver mer hjälp kan vi tillsammans ta reda på vilka behov du eller din familj har och hitta en lösning.

Chattens öppettider

Öppettiderna är söndag till onsdag klockan 18.00–21.00. Du startar chatten genom att klicka på fliken med pratbubblan på denna sida.

Chatten provas 7 oktober – 22 december. Därefter ska den utvärderas för att se ifall det finns behov och möjlighet att fortsätta med chatten i ordinarie verksamhet.

Att vara anonym

När du chattar med oss kan du välja om du vill berätta vem du är eller vara anonym.

Alla som svarar i chatten har anmälningsskyldighet. Det betyder att om de blir väldigt oroliga för någon som är under 18 år så kommer de att göra allt de kan för att kunna hjälpa den personen.

Vanliga frågor

Nedan kan du se svaren på de vanligaste frågorna om chatten.

  • Kan ni bryta tystnadsplikten vid misstanke om att ett barn far illa?


    När det finns misstankar om att ett barn under 18 år far illa är det socialtjänstens uppgift att reda ut situationen och avgöra vilket stöd eller skydd barnet eventuellt behöver.Är du under 18 år innebär detta att om du berättar för oss vad du heter, eller om vi på annat sätt får reda på vem du är, så är vi skyldiga att agera. Det kan innebära att vi tar kontakt med dig och utreder om du behöver någon form av stöd eller skydd.Om du själv misstänker att någon annan under 18 år far illa kan du göra en orosanmälan till socialtjänsten. Du behöver inte veta säkert om något är fel, utan det räcker att du har en misstanke eller känner en oro. Uppgifter om en anmälares identitet lämnas normalt ut till den som anmälan rör (om de är kända), om du inte uppger att du som anmälare vill vara anonym.
  • Kan ni bryta tysnadsplikten i en nödsituation?


    Om det framkommer i chatten att du eller någon annan befinner sig i en nödsituation, kan vi komma att försöka ingripa. Detta kan till exempel innebära att vi kontaktar larmcentralen 112 om vi tror att vi vet vem du är.
  • Sparas chattkonversationen?


    Chattkonversationen sparas under tiden pilotprojektet är igång och tills projektet är utvärderat. Därefter raderas hela konversationen.
  • Får vem som helst läsa den sparade chatten?


    När en chatt innehåller personuppgifter och känsliga uppgifter omfattas de delarna av socialtjänstens sekretess. Den får endast läsas av dig som skriver och av socialrådgivarna under tiden den finns sparad. Det kan dock vara svårt att veta med säkerhet att du är den du uppger dig vara i chatten. Det kan därför vara svårt att få handlingen utlämnad.  Helt anonyma chattar räknas som offentlig handling. Det betyder att vem som helst kan be att få läsa dem. 
  • Kan jag vara anonym?


    Du kan välja att chatta anonymt och inte berätta vem du är men även om du berättar vem du är har vi som arbetar inom socialtjänsten tystnadsplikt. Det betyder bland annat att vi inte får tala om för din familj eller vänner att du har kontaktat oss. Om du är under 18 år och berättar vem du är och vi blir väldigt oroliga för dig kan vi ibland behöva gå ifrån tystnadsplikten.