Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Trygghetslarm

För att du som bor i eget boende ska känna dig trygg och säker i vardagen finns möjlighet att få trygghetslarm installerat. Trygghetslarmet fungerar inomhus i din bostad.

Larm för din trygghet och säkerhet i hemmet

Om du skulle behöva hjälp i en akut situation, exempelvis om du ramlar eller behöver påkalla akut hjälp med något som du har svårt att klara själv, trycker du på larmknappen. Larmet går till trygghetslarmcentralen, som är tillgängliga dygnet runt, och de kontaktar larmgruppen som vid behov åker hem till dig.

Hur fungerar trygghetslarmet?

Trygghetslarmet har en larmknapp som du kan bära som en klocka på armen. Det är viktigt att du alltid har larmknappen på dig. Larmknappen är vattentät så du kan ha den på dig när du duschar och diskar. Larmet kan användas dygnet runt, när du hamnar i en akut situation som du behöver hjälp med. Det är viktigt att du inte flyttar på trygghetslarmet eller drar ut sladden eftersom larmet då riskerar att förlora sin funktion.

Under hela dygnet kan du, genom att trycka på larmknappen komma i kontakt med trygghetslarmscentralen som pratar med dig via en högtalare i larmapparaten. Du pratar rakt ut i rummet där larmapparaten finns. Trygghetslarmscentralen kontaktar kommunens larmgrupp eller nattpatrull som kommer hem till dig.

Om du är akut sjuk kontaktar larmgruppen eller nattpersonal ansvarig sjuksköterska eller sjukvårdsrådgivningen. Vid allvarliga fall ringer de 112.

Om du larmat av misstag talar du om det när trygghetslarmscentralen svarar, då kommer inte personalen hem till dig.

Hur får jag ett trygghetslarm?

NYTT! Sedan 20 november 2020 går det att ansöka om trygghetslarm digitalt via e-tjänsten ansökan om trygghetslarm.

  • e-tjänsten är tillgänglig dygnet runt, alla dagar i veckan.
  • i e-tjänsten kan du följa ditt ärende. Du får en bekräftelse via sms/mejl när ditt ärende är under handläggning och när ärendet är klart.
  • ärendehanteringen förkortas och snabbare besked kan ges då nödvändiga uppgifter redan finns inregistrerade via e-tjänsten.
  • e-tjänsten bidrar till ökad produktivitet och effektivitet hos kommunen, vilket leder till att skattemedel och handläggarkompetens används optimalt där den behövs bäst.

Det går också att ansöka via en ansökningsblankett. Kontakta Halmstads kommun via telefon 035-13 70 00 för mer information.

Efter en arbetsdag, om inget annat anges, tar larmcentralen kontakt med dig för att boka ett datum för installation av larmet.

Uppsägning av trygghetslarm

För uppsägning av trygghetslarm kontaktas Halmstads kommun via telefon eller mejl.

Efter en arbetsdag, om inget annat anges, tar larmcentralen kontakt med dig för att informera om när och vart larmet lämnas tillbaka. Avtalet sägs upp först när utrustningen har lämnats tillbaka.

Vad gäller vid flytt till ny bostad?

Vill du flytta med ditt trygghetslarm till din nya bostad tar du ta kontakt med Halmstads kommun via telefon eller mejl för att boka installation av larmet. Kom ihåg att det måste finnas nycklar till den nya bostaden när installation av larmet genomförs.

Flytt till äldrelägenhet

Vid flytt till en äldrelägenhet ska du också kontakta Halmstads kommun via telefon eller mejl. Det ska du göra trots att det oftast redan finns ett trygghetslarm installerat. Efter kontakt skickas en tekniker från trygghetslarmscentralen ut som kontrollerar att allting fungerar. En fullmakt ska även fyllas i så att larmpersonal får gå in med nyckel för att hjälpa till om larmet går.

Om du inte vill ha trygghetslarm i din äldrelägenhet kan du välja att avinstallera larmklockan. Varje äldrelägenhet måste däremot ha ett fungerade röklarm som är kopplat till trygghetslarmcentralen. Röklarmet ingår i hyran.

Avgift

Det tas ut en avgift för trygghetslarm och den ingår i äldreomsorgens högsta avgift.

Mer information om högsta avgift och kostnader. 
Det finns möjlighet att betala via autogiro.

Inspelning av telefonsamtal

Telefonsamtal i samband med larm spelas in. Syftet är att ge god och säker vård och skapa bättre säkerhet i råd och bedömning för både kunder och personal. Inspelade samtal kan komma att användas i lärande syfte och vid utredningar.

Akut felanmälan av trygghetslarmet

Ring 035-13 97 17 dygnet runt.