• Halmstads webbplatser

Uppdrag i kommunfullmäktige

Kommunfullmäktige är kommunens högsta beslutande instans. I fullmäktige sitter 71 ledamöter som fattar beslut i frågor som är principiella eller av större vikt för kommunen. Politikerna i kommunfullmäktige väljs vart fjärde år av kommunens invånare.

Behandlingar av motioner

En motion är ett förslag som lämnas av ledamot eller tjänstgörande ersättare i kommunfullmäktige. Alla ledamöter eller tjänstgörande ersättare har rätt att väcka ett ärende genom en motion. Denna ska beredas inför kommunfullmäktiges beslut. Det betyder att tjänstepersonsorganisationen tar fram faktaunderlag och annat som politikerna kan behöva för att kunna ta ställning till när de ska fatta ett beslut.

Vem har rätt att lämna in en motion?

Kommunfullmäktiges arbetsordning Pdf, 296.2 kB. innehåller föreskrifter om handläggningen av motioner. Där står det bland annat att en motion ska vara egenhändigt undertecknad av en eller flera ledamöter och att enbart ett ämne får behandlas per motion. Om motionen innehåller två olika ämnen behöver den i så fall delas upp på två.

Enbart ledamöter och ersättare som tjänstgör har rätt att lämna in en motion till fullmäktige.

Vad får en motion handla om?

Huvudregeln är att motionen ska handla om kommunala angelägenheter, det vill säga att den ska beröra kommunens geografiska område eller dess invånare. Kommunfullmäktige får däremot inte vägra en ledamot att väcka en motion med motiveringen att motionen är olaglig.

Om förslaget i motionen går ut på att kommunen ska engagera sig i en verksamhet som ligger utanför den kommunala kompetensen, eller om den på något sätt strider mot lagen får fullmäktige inte avslå motionen utan att den först blivit beredd av kommunstyrelsen eller berörda nämnder. Först efter att detta har skett kan fullmäktige avslå motionen med anledningen att motionen är olaglig.

Rutin för handläggning av motioner

Motionen lämnas in

  • Motionen kommer in till kommunledningsförvaltningens kansli, som diarieför den. Registratorn skickar information för kännedom till kommunfullmäktiges ordförande, kommunstyrelsens ordförande, kommundirektören, juristerna samt administrativ koordinator.
  • Kommunledningsförvaltningens kansli ansvarar för att anmäla motionen till fullmäktiges nästkommande sammanträde.

Handläggning och remiss till berörda

  • Ärendet tilldelas en tjänsteperson för handläggning. Denne skriver ett förslag till kommunstyrelsen om vilka remissinstanser motionen bör skickas till. Tjänstepersonen föreslår också hur lång handläggningstiden för motionen ska vara, det vill säga när kommunfullmäktige ska fatta beslut om motionen.
  • Remitteringen av motionen beslutas av kommunstyrelsen utan att beredas av något utskott. Kommunstyrelsen avgör vilka nämnder eller bolagsstyrelser som motionen ska skickas på remiss till, samt när svaret ska komma in till kommunstyrelsens kansli. Efter ett beslut i kommunstyrelsen är det handläggarens uppgift att remittera motionen till berörda instanser.

Berörd nämnd eller bolag skriver förslag till yttrande

  • Efter att en nämnd eller ett bolag fått motionen skickad till sig skriver ansvarig handläggare på berörd förvaltning fram en tjänsteskrivelse och ett förslag till yttrande. Handläggaren utses på respektive förvaltning eller bolag.
  • Om handläggaren bedömer att angiven tid inte är tillräcklig behöver detta meddelas till kommunledningsförvaltningen så fort som möjligt. Även om handläggningstiden anses vara för kort är det inte säkert att den förlängs.
  • Förslaget ska vara motiverande, det vill säga att det ska framgå om motionen bör beviljas alternativt avslås eller om det redan pågår ett liknande arbete. Efter beslut ansvarar handläggaren för att ärendet skickas till kommunstyrelsens diarium med yttrande, protokollsutdrag och tjänsteskrivelse.
  • Om motionen föreslår någonting som redan är beslutat, på väg att beslutas alternativt hanteras på likvärdigt sätt som motionens förslag, ska handläggaren på kommunledningsförvaltningen föreslå att motionen anses vara besvarad. Det betyder att man hänvisar till ett arbete som redan är beslutat eller pågår.

Slutligt beslutsunderlag tas fram

  • Om motionen remitterats till flera olika nämnder eller bolag är det den ansvariga tjänstepersonen på kommunledningsförvaltningen som tar fram det slutgiltiga beslutsunderlaget med förslag till beslut.
  • Tjänstepersonen har de yttranden som kommit in från remissinstanserna som underlag i beredningen, men kommunledningsförvaltningen gör en egen bedömning av hur beslutsförslaget ska se ut. I beslutsunderlaget ska handläggaren också ta hänsyn till sådant som ekonomiska och juridiska förutsättningar.
  • Ärendet anmäls till det utskott som ska bereda motionen. Den går sedan vidare till kommunstyrelsen och slutligen till kommunfullmäktige som antar, avslår eller anser motionen vara besvarad.

Målsättning – beredning inom ett år

  • En motion bör, om möjligt, beredas på ett sådant sätt att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen kommer in till det att den behandlas i kommunfullmäktige.
  • Kommunstyrelsen ska varje år på fullmäktiges ordinarie sammanträde i april redovisa de motioner som inte har beretts färdigt. Fullmäktige kan då besluta om fortsatt beredning samt fastställa en ny tid för när motionen ska redovisas för fullmäktige. Fullmäktige kan besluta att avskriva motionen för vidare handläggning.
  • En motion leder alltid till beslut i fullmäktige.

Vad händer efter beslut i fullmäktige?

När en motion bifallits expedieras beslutet till de nämnder eller bolagsstyrelser som har ansvar för att beslutet verkställs. På fullmäktiges möte i april varje år återrapporterar en handläggare på kommunledningsförvaltningen statusen för samtliga motioner som beviljats av kommunen.

De motioner som fått avslag, eller där ett liknande arbete redan utförs, expedieras även de till berörda nämnder eller bolagsstyrelser, men då enbart för kännedom.

När fullmäktige har fattat beslut expedierar ansvarig sekreterare beslutet till berörda instanser.

Interpellationer och frågor i kommunfullmäktige

Du som ledamot har flera möjligheter att kontrollera och få information om hur arbetet i kommunen ser ut. I kommunfullmäktige kan du ställa en interpellation, en fråga eller delta i ledamöternas frågestund.

Lämna interpellation eller enkel fråga

Vad är en interpellation och hur ställer jag den?

En interpellation är en skriftlig fråga från en ledamot i kommunfullmäktige, ofta till ett kommunråd eller en nämnds- eller bolagsordförande.

Interpellationen lämnar du in till kommunstyrelsens kansli senast tio dagar före den sammanträdesdag då du som ledamot vill ställa den.

Du kan också lämna in den via e-tjänst:

Lämna interpellation eller enkel fråga

Interpellationen bör handla om ärenden som är av större intresse för kommunen eller den nämnd som frågan berör. För att interpellationen ska få ställas krävs medgivande från kommunfullmäktige. Interpellationen får inte vara sådan att den riktar sig mot myndighetsutövning mot enskild.

Den ledamot som har ställt interpellation ska få ta del av svaret skriftligt senast dagen innan det sammanträdet då svaret ska lämnas i fullmäktige. Svaret ska läsas upp muntligt under sammanträdet. En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.

En ersättare får lämna in en interpellation bara när denne tjänstgör som ledamot vid ett sammanträde.

Samtliga ledamöter och tjänstgörande ersättare har rätt att delta i en interpellation.

Vad är en fråga?

Du som ledamot har också möjlighet att ställa en fråga. Frågan ska vara skriftlig och egenhändigt undertecknad. Frågan ska lämnas in till kommunstyrelsens kansli senast tio dagar före den sammanträdesdag då du avser ställa den.

Du kan också lämna in den via e-tjänst:

Lämna interpellation eller enkel fråga

En fråga ska ha ett bestämt innehåll och bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts. Svaret på frågan behöver inte vara skriftligt. När en fråga har besvarats får bara den som ställer frågan och den som svarar delta i diskussionen.

Frågor leder inte till något beslut av kommunfullmäktige.

Ledamöternas frågestund

Ledamöter och ersättare har möjlighet att ställa frågor under ledamöternas frågestund. Frågor kan ställas till samtliga ledamöter och ersättare i kommunfullmäktige och ska besvaras under det sammanträde då frågan är ställd. Frågan behöver inte anmälas i förtid.

Frågan får ta högst två minuter att ställa och ska handla om kommunpolitik. Frågor som berör en ledamot eller ersättares personliga förhållanden är inte tillåtna. Svaret på frågan får ta högst två minuter. Om svaret inte ryms inom två minuter bör interpellationsform övervägas. Ledamöternas frågestund protokollförs inte.