• Halmstads webbplatser

Varför använder vi inte FAQ?

Varje webbsida på halmstad.se och intranätet ska ha ett syfte och ge besökare svar på sina frågor. Innehållet ska vara strukturerat på ett sätt som gör det enkelt och lätt att skanna av för besökare.

Varje webbsida ska ha ett syfte

Varje webbsida på halmstad.se och intranätet ska ha ett syfte och ge besökare svar på sina frågor – speciellt när vi baserar allt innehåll på faktiska behov. Därför behöver du börja med att planera innehåll och tänka på syfte innan du börjar skriva eller bearbeta en text. Du behöver ha ett svar på vad besökaren ska göra med innehållet du tänker publicera. Varför webbsidan skapas, alltså syftet, är det som kommer svara på vilken typ av material som behöver publiceras på webbsidan och hur det bör struktureras.

Därför använder vi inte FAQ på halmstad.se och intranätet

FAQ utgår från att befintliga webbsidor är bristfälliga

Om vi till exempel skapar en webbsida som ska svara på besökarens behov eller fråga: ”Vad betalar jag för att åka med hemtjänsten?” så bör vi kunna svara på den frågan i ordinarie struktur.

FAQ är ofta svåra att överblicka

Besökare behöver uppfatta att hen ”är på rätt väg eller kommit rätt” i sökandet efter information om i ”Vad betalar jag för att åka med hemtjänsten?”. En FAQ blir snabbt svåröverskådlig och svårskannad. De flesta besökare skannar av rubriker, texter och nyckelord, i stället för att faktiskt läsa dem.

Även om vi skapar en tydlig struktur innebär det trots allt att det byggs upp en parallell värld av information.

FAQ dubblerar oftast information

En grundläggande del i arbetet med innehåll på halmstad.se och intranätet går ut på hur vi ska förvalta innehåll över tid. En viktig fråga i sammanhanget är: ”Var ska informationen bo?”

Genom att publicera en FAQ skapas ofrånkomligt en dubbel innehållsstruktur – och därmed dubbelt jobb med att förvalta innehållet. Att det finns på flera ställen skapar problem och en osäkerhet hos besökare.

Vi ska inte dubblera informationen genom att skap en FAQ det första vi gör, utan i stället bearbeta om texten till vanligt innehåll och placera den på en webbsida som handlar om ämnet. Finns det inte redan en webbsida, kan det behöva skapa en ny.

FAQ blir lätt dubbelt så långa

I de flesta fall blir innehåll i FAQ-form längre än det blir när det skrivs om till ”vanligt” innehåll. Genom att skriva informativa och koncisa rubriker samt stycken kan du få bort alla dubbelformuleringar och upprepningar som fråga–svar innebär.

FAQ är en enkel lösning för den som publicerar

FAQ-form är helt enkelt är en ”quick-fix” om du vill ”lägga ut information”, snarare än att jobba igenom innehållet. Ofta är frågorna påhittade och det kan skapa en känsla av att vara styrd hos besökare.

Det är ok att använda FAQ i inledningen av en kris

Kan frågor och svar vara ett sätt att tänka ”good enough”? Ja, i vissa fall som i inledningen av kris. Då kan det vara svårt att ha tid och resurser att gå till botten med besökarnas behov och interaktion med innehållet. Att skapa en FAQ med tillfälligt innehåll kan vara ett sätt att snabba upp processen för att kunna kommunicera vad som hänt. Men när det finns möjlighet bör vi skriva om frågorna till vanlig text för att bästa möjliga läsbarhet.