• Halmstads webbplatser

Halmstad topprankat när unga väljer var de vill jobba och bo i Sverige

Halmstad utmärker sig positivt och klättrar från 8:e till 6:e plats i årets Talent City Index, en mätning av 75 svenska städers attraktionskraft bland unga vuxna i åldrarna 20–45 år.

– Riktigt glädjande att Halmstad står sig starkt i den här konkurrensen. Målgruppen är viktig för oss och det ligger helt i vår strategi att dra nytta av vårt läge och vara attraktiva för unga, säger Stefan Pålsson (S), kommunstyrelsens ordförande, Halmstads kommun.

Halmstad presterar topp-10 i flera viktiga frågor; i upplevelsen av den mest livfulla, hållbara och tryggaste staden. När det gäller bästa livskvalitet överpresterar Halmstad i förhållande till sin storlek. Likaså blir det topplacering i uppfattningen om Halmstad som den mest familjevänliga och den vackraste staden.

Hela Halland lyfter

Positivt är också att hela Halland klättrar i toppen av listan över Sveriges mest attraktiva län. Vi gör det utifrån att städerna Halmstad, Falkenberg och Varberg samtliga rankas högt (topp-20). Kuststäder och mindre städer är attraktiva, många drömmer om ett liv utanför storstadsregionerna.

– Fin prestation av Halland. Det är också roligt att Halmstads styrkor,som naturnära, kustnära livsstil och hög livskvalitet, syns i flera undersökningar, säger Karin Nyroos, kommunikationsstrateg, platsvarumärke och platsledarskap, Halmstads kommun.

Halmstads attraktionskraft blir allt viktigare

När kompetensbristen är större än någonsin i Sverige och arbetsgivare i flera branscher uppger att de har svårt att hitta nödvändig kompetens, då söks arbetskraften längre bort än i den egna kommunen och regionen.

Det enskilda arbetsgivarvarumärket blir mindre känt, medan platsens varumärke blir allt viktigare. Mätningen visar att den främsta drivkraften bakom flytt är livsstilen, följt av jobbutbudet och karriärmöjligheter på platsen. Det är en familjevänlig livsstil som efterfrågas, följt av naturnära livsstil och hållbar livsstil. Här har Halmstad en hel del att erbjuda.

– När människor överväger att flytta till Halmstad är det viktigt att vi har kännedom om vår attraktionskraft och kan lyfta fram våra styrkor. För arbetsgivare har vi samlat vårt platsvarumärkes olika element på en särskild webbplats. Materialet där är tillgängligt och fritt att använda, berättar Karin Nyroos.

Om Talent City Index

Talent City Index bygger på en enkät med 3 700 deltagare (20–45 år) från hela Sverige. De som har svarat representerar olika yrken, som data- och IT-specialister, ingenjörer, processoperatörer, restaurangpersonal och kockar, ekonomer, lärare och personal inom hälsa och sjukvård med olika utbildningsnivå.

Nytt för i år är ett ökat antal tillfrågade och mätning av fler städer; 75 i stället för som tidigare 50. Fler faktorer mäts i städerna, exempelvis hur hållbara, trygga, familjevänliga och innovativa de upplevs. En nyhet är också att mäta alla yrkesgrupper som det är brist på. Sammantaget ger detta ett mer robust underlag vid jämförelser.