Beslut om fast broförbindelse över Nissan vid Söder
Frågan om en förbindelse över Nissan på Söder har diskuterats i många år. Nu har teknik- och fastighetsnämnden beslutat vilken typ av bro som ska byggas.
Nissan är en tillgång för staden, men även en utmaning ur ett transportperspektiv. En ny bro över Nissan på Söder kommer att avlasta trafiken i centrum där i stället gång-, cykel- och kollektivtrafik ska prioriteras. Idag beslutade teknik- och fastighetsnämnden att den nya bron blir en högre modell som inte är öppningsbar.
– Den här bron har diskuterats i över 100 år. För oss i styret har det varit en prioriterad fråga att få den på plats. Det är viktigt att detta blir ett landmärke som förutom att skapa förutsättningar för utbyggnad även tillför något till platsen, säger Stefan Pålsson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Bron kommer att ha två körfält samt gång- och cykelbana på bägge sidor. Tanken är inte att tung trafik ska passera på bron och hastigheten på gatan ska vara 40 kilometer i timmen.
Den nya bron med gata på Söder behövs för att de framtida större utbyggnadsområdena Kattegattområdet och Tullkammarkajen ska kunna utvecklas.
Marint centrum ska utredas
Större motorbåtar kommer kunna passera under den nya bron, men inte segelbåtar med hög mast. Däremot ska möjligheterna för ett marint centrum utanför den nya bron utredas.
– Båtlivet är viktigt för vår stadskärna och för Halmstad som destination. Vi vill se ett marint centrum med utbud av service och trevliga promenadstråk in till centrum, säger Stefan Pålsson.
Slutgiltigt beslut om bron tas i fullmäktige.