Bästa betyget någonsin för kommunens hantering av miljöärenden
Kommunens hantering av miljöärenden har slagit rekord i nöjdhet. Under 2024 gav företagarna sitt högsta betyg sedan mätningarna startade för 13 år sedan. Ett målmedvetet arbete de senaste åren har gjort att nöjdheten tagit flera kliv uppåt till betyget "högt ". Även på flera andra mätområden är företagens nöjdhet hög.
%20Miljotillsyn-3.webp)
Inspektion. Louise Rhodiner, miljö- och hälsoskyddsinspektör, på företagskontroll.
Det goda resultatet finns i Insikt, Sveriges Kommuners och Regioners mätning av företagsklimatet i landet. I mätningen får alla företagare som haft kontakt med Halmstads kommun i ett myndighetsärende lämna omdöme om den service de har fått. Bemötande, tillgänglighet, information, kompetens och effektivitet är parametrar som tas upp och företagens upplevelse mäts i NKI, nöjd kund-index.
Har klättrat elva placeringar på två år
Ett NKI mellan 70 och 79 ger betyget ”högt” och det är där kommunens miljö- och hälsoskyddsenheter nu har placerat sig. Halmstads värde blev 75, att jämföra med 2022 års NKI som var 64. Det innebar visserligen ”godkänt” men miljöenheten ville nå en högre nöjdhet bland företagen och har jobbat hårt sedan dess.
– Resultatet gör mig väldigt stolt över det arbete som medarbetarna utför. Vi har gjort många insatser för att öka vår service, säger Susanne Carlson, chef på miljö- och hälsoskyddsenheterna.
Några exempel på förbättringar är att miljö- och hälsoskyddsenheterna har arbetat aktivt med att alltid ha handläggare tillgängliga för att snabbt kunna hantera ärenden som kommer in. Inför lagändringar ser medarbetarna till att i tid förbereda sig för att kunna informera företagen. De jobbar nära kommunens kontaktcenter Halmstad direkt och samverkar också mycket både inom enheten och med andra förvaltningar för att kunna ge så bra service som möjligt.
Livmedelsärenden och serveringstillstånd får fortsatt höga betyg
Insikt mäter även företagarnas nöjdhet över hanteringen av livsmedelsärenden och serveringstillstånd. Här har betygen legat på en stabil hög nivå de senaste åren och Halmstad får NKI:n på 77 respektive 78 vilket innebär ”hög nöjdhet”.
Bygg minskade något
När det gäller servicen i byggärenden var företagens betyg sämre – NKI:t blev 60, vilket är det samma som ”lågt”. Samtidigt har det skett en stor ändring sedan mätningen 2022 då bygglovshanteringen fick ett NKI på 50. Ett förbättringsarbete ledde till att företagarnas nöjdhet ökade under 2023; NKI blev 63. Under 2024 dalade alltså betyget något.
Företagarna är i stort sett nöjda
När mätområdena miljö, bygg, servering och livsmedel läggs ihop blir Halmstads NKI 74, vilket är det samma som ”hög nöjdhet”. Det innebär att företagen i Halmstads kommun i stort sett är nöjda med kvaliteten i myndighetsutövningen. Vårt NKI placerar oss som nummer 120 bland de 191 kommuner som har deltagit i mätningen. I gruppen med 23 kommuner i Halmstads storlek hamnar vi i mitten, på plats 15. Allra mest nöjda är företagarna med handläggarnas bemötande.
44 procent har lämnat omdöme
I mätningen av nöjdheten inom miljö, bygg, servering och livsmedel har 475 företagare lämnat omdömen. Det motsvarar 44 procent av dem som haft ett ärende hos kommunen.
Fint betyg även för brandskydd och markupplåtelse
De nämnda områdena ingår alltid i mätningen Insikt. Kommunen mäter dock även nöjdheten med ärenden som rör brandskydd och markupplåtelse.
Brandskydd ökar från 77 till 90, vilket betyder att nöjdheten är ”mycket hög”. Med det värdet placerar sig Halmstad på plats 6 bland 70 kommuner och på plats 2 av 17 i gruppen med jämförbara kommuner. Tillfällig markupplåtelse ökar från 68 till 76.
I ytterligare en mätning får företagarna ge omdömen om kommunens hantering av upphandlingar. Här tappar vi tre enheter och går från 65 till 62. Båda värdena betyder ”godkänt”.
Svaren är viktiga för fortsatt utveckling
Näringslivschef Niclas Simonsson betonar att det är mycket viktigt för kommunen att få företagens omdömen för att kunna utveckla verksamheten.
– Det är en viktig indikator på hur företagen upplever kommunens myndighetsutövning. Flera av våra verksamheter uppvisar mycket goda resultat, vilket är glädjande.
Han ser också den totala ökningen av kommunens NKI som mycket positiv.
– Men det innebär inte att vi kan slappna av. Vi ska fortsätta att leverera högkvalitativ service, ett professionellt bemötande och rättssäker hantering av alla ärenden som kommer in till kommunen, säger Niclas Simonsson.