Dela sidan på sociala medier
Kontakta Halmstads kommun
Telefon | Öppettider för besökare | Besöksadress |
---|---|---|
035-13 70 00 | Måndag-torsdag | Rådhuset, Kyrkogatan 5 |
| Kl. 08.00 - 17.00 |
|
Telefontider | Fredag | Postadress |
Måndag-torsdag | Kl. 08.00 - 16.00 | 301 05 Halmstad |
Kl. 07.00 - 17.00 |
| |
Fredag |
| E-post |
Kl. 07.00 - 16.00 | Se karta![]() | direkt@halmstad.se |
När kommunen köper varor, tjänster och byggentreprenader måste kommunen följa Lagen om offentlig upphandling. En upphandling resulterar antingen i ett ramavtal eller enskilt köp.
Ramavtal tecknas inom avtalsområden där vi har kontinuerliga behov, exempelvis kontorsmaterial. Under ramavtalets giltighetstid görs kontinuerliga avrop från de leverantörer som kommunen har ramavtal med.
Upphandlingar som berör fler än en förvaltning/kommunalt bolag sköts av den centrala upphandlingsfunktionen, i övriga fall görs upphandlingarna av den enskilda förvaltningen eller bolaget.
Är jag som leverantör skyldig att leverera avtalade varor och tjänster till kommunen?
När det gäller leveransplikt av varor och tjänster så följer vi Folkhälsomyndighetens råd. Så länge det inte finns några restriktioner i Sverige så menar Halmstads kommun att alla leverantörer har full leveransplikt, ingen kan avstå från att leverera till oss för att leverantören t.ex. menar att deras personal inte ska utsättas för smittorisker. Om Folkhälsomyndigheten skulle ge råd kring att vissa situationer ska undvikas även här i Sverige så kan detta ändras. Men dialog med kommunen är viktigt, där vi resonerar kring möjligheter för att lösa olika problem tillsammans.
Vårt företag har drabbats på grund av Coronaviruset och kan inte leverera till kommunen enligt avtal, hur ska vi hantera detta?
Ni kontaktar i första hand beställaren och för en dialog.
Kommer kommunen att utdöma vite i de fall vi inte kan leverera?
En bedömning behöver genomföras i varje enskilt fall. Vidare följer Halmstads kommun upphandlingsmyndighetens tips och råd till upphandlande organisationer löpande.
Vad händer om den konsult som ska utföra tjänsten är smittad eller har symptom?
En bedömning behöver göras i varje enskilt fall. Bedömningen utgår från Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Kan kommunen avbeställa en beställd vara eller tjänst med anledning av Corona-smitta?
Avbeställningar, oavsett anledning, är möjligt så länge avtalet tillåter det.
Får jag ersättning som leverantör vid avbeställning av vara eller tjänst?
Det är viktigt att föra en nära dialog med beställande verksamhet utifrån varje enskilt avtal.
Upphandlingsplan 2019-2020 finner du här nedan, indelad i kommungemensamma och förvaltningsspecifika upphandlingar, fastighetskontoret, HFAB och HEM.
Här kan du även ladda ner eller skriva ut upphandlingsplan 2020-2021 i sin helhet.
Upphandlingsplanen visar upphandlingar som ska göras till följd av att avtal löper ut, men också helt nya upphandlingar. Planen är preliminär och kan komma att förändras.