Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se
Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Det flyter på för Hallands Hamnar

Det går bra för Hallands Hamnar Halmstad. Numera. Det kommunägda bolaget hamnade i en rejäl motvind 2012 när flera storkunder förlorades. Idag är hamnen landets fjärde största containerhamn och en av de största för bilimport, för att nämna några exempel.

Emil Vranjancu, marknadschef på Hallands Hamnar, framför den nya färjeterminalen.

Vinden har vänt sedan länge och förra årets bokslut slutade på plus 10 miljoner kronor, pengar som nu kommer kommunkoncernen till godo.

En av de senaste positiva förändringarna är Stena Lines etablering av färjelinjen till Grenå. Den väntas föra tillväxt med sig.

– Gods föder gods. Vår verksamhet får en skjuts när det nu blir mer rörelse i hamnen och lättare att flytta sitt gods till kontinenten, säger Emil Vranjancu, marknadschef för Hallands Hamnar.

Investeringar på 170 miljoner kronor

Halland Hamnar har gjort stora investeringar, runt 170 miljoner kronor, i den nya färjeterminalen. På- och avkörningsramper, passageratorn, klaffar och kontorsbyggnad är några exempel på vad som har byggts. Hallands Hamnar har dessutom nyanställt sex personer för att hantera mottagning och avgångar.

– Vi investerar utifrån kundernas önskemål, och skriver långsiktiga avtal som innebär att vi på sikt får de investerade pengarna tillbaka, berättar Emil Vranjancu.

Passagerartrafiken ökade med 20 procent första månaden

Under första månaden har passagerartrafiken ökat med cirka 20 procent jämfört med samma period förra året, enligt Stena Line, och när det gäller godstrafiken har potentiella kunder visat stort intresse.

Grenålinjen trafikeras idag med ett fartyg men Stena Lines förhoppning är att kunna utöka med ytterligare en färja inom några år. Enligt företagets beräkningar går det årligen 30 000 lastbilar över broarna till Danmark, från framför att småländska industrier, och siktet är inställt på att få över många av dessa till färja i stället.

– När det gäller att få över gods till båtar behövs det en bra frekvens av avgångar, så därför vore ytterligare en färja bra för Stena Line, kommenterar Emil Vranjancu.

Skyltning löste inkörsproblem

Hittills har den nya färjelinjen fungerat utmärkt i hamnen, förutom en del inkörsproblem – i ordets rätta bemärkelse – de allra första dagarna. Hamnens egna fordon skulle samsas med lastbilar som skulle på färjan, något som dock enkelt rättades till med skyltning om vilka regler som gäller.

Förlorade 43 procent av all godshantering

Hallands Hamnar ser numera ljust på framtiden; flera nya kunder har kommit till på senare år och nya färjelinjen borde föra med sig ytterligare. Annat var det 2012 när Pilkington lade ner all verksamhet och Stora Enso i Hyltebruk stängde två pappersmaskiner. Och Hanson & Möhring brann ner. Plötsligt hade Hallands Hamnar förlorat 43 procent av sin godshantering. Bokslutet det året gav ett minus på 15 miljoner kronor.

Men skam den som ger sig. Redan några år senare hade bolaget arbetat sig upp till nollresultat och numera går verksamheten utmärkt. De senaste åren har den visat ett plus i paritet med de 10 miljoner kronor som blev resultatet för 2019.

Verksamheten bedrivs sedan 2013 tillsammans Hallands Hamnar i Varberg, som också redovisade en vinst 2019: 12,6 miljoner kronor.

Fjärde största containerhamnen i Sverige

– Containertrafiken har ökat stort, framför allt de senaste fem åren, och hamnen i Halmstad är numera Sveriges fjärde största containerhamn. För fem år sedan lossades vi en containerlast per vecka, med 200 containrar i. Nu har vi fyra anlöp, berättar Emil Vranjancu.

Med det menas att det kommer fyra stora båtlaster med sammanlagt cirka 1 000 containrar varje vecka. Flera internationella storföretag väljer Halmstad som införselhamn till Sverige. Hit kommer till exempel:

  • samtliga bilar till den svenska marknaden från BMW, Audi, Volkswagen, Seat och Skoda
  • 250 000 ton korn till Viking Malt för produktion av 205 000 ton malt som exporteras till öl- och whiskeyindustrin
  • all råvara som Ardagh Glass AB och Limmareds glasbruk behöver för att göra flaskorna till Absolut
  • massor av skrot i alla dess former: metall, plast och elektronik, som efter behandling hos Stena Recycling exporteras
  • samtliga containrar till Biltemas butiker i Sverige.

Klimat och miljö ger avtryck i godshanteringen

Bland det gods som fraktas ut ur hamnen kan nämnas en ny typ av textilmassa från skogsråvara. Den som kommer på järnväg från skogskoncernen Södra för export till Kina och klädtillverkning där. Produkten har varit funnits något år men antalet utfraktade containrar ökar ständigt.

Bland faktorer som påverkar hamnen positivt är den nya infart från E6 till hamnen, Södra infarten, som byggs av Halmstads kommun och Trafikverket. Den väntas förbättra trafiksituationen på vägarna till hamnen väsentligt.

Inför framtida verksamhet har bolaget klimatsäkrat hamnen. Flera uppställningsytor har höjts för att klara en ökad havsvattennivå och dessa ligger numera 1,30 meter högre än förut.

Inväntar coronas effekter

En annan faktor som är svår att råda över, förutom klimatet, är coronaviruset. Det tar sex veckor för ett lastfartyg från Kina att nå Halmstad. Det innebär att coronaeffekten, med minskade frakter, inte slagit igenom än.

– Samtidigt vet vi att nästan alla fabriker i Kina har börjat producera igen. Vi avvaktar och ser vilka effekter det blir. I den här branschen är den ena dagen aldrig den andra lik, säger Emil Vranjancu.

Se filmer om färjeetableringen och investeringarna i hamnen