• Halmstads webbplatser

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inte är aktuell längre.

Kommunens digitala fixare hjälper äldre med tekniken

– Jag ska lära mig detta!
Majvor Andersson övar på att beställa matvaror på nätet medan Zoia Ivanchuk sakta och pedagogiskt förklarar vad hon ska göra. Zoia är kommunens digitala fixare och hjälper äldre personer med att lära sig den digitala tekniken.

Artikel från tidningen Halmstad oktober 2022.
Text: Charlotte Andersson. Foto: Anders Andersson

En kvinna sitter med ett äldre par vid en dator.

Gösta och Majvor Andersson rekommenderar andra äldre att ta kontakt med den digitala fixaren, Zoia Ivanchuk.

För många äldre är de ständigt ökande kraven på digitala kunskaper för att kunna existera i vardagen skrämmande. Hur börjar man? Vilken utrustning behöver man?
För att underlätta har Halmstads kommun anställt en digital fixare. Det sker inom ett ettårigt projekt som pågår till april nästa år. Därefter ska det utvärderas.

Majvor och Gösta Andersson, två av dem som fått Zoia Ivanchuks hjälp, ser en solklar nytta med den digitala fixarens arbete. Deras önskan var att lära sig att handla på nätet. De kan än så länge ta sig till affären själva men bor på landet, i Rävinge, inte långt från gränsen till Falkenbergs kommun. Därifrån måste de alltid köra bil för att uträtta ärenden men vid 87 och 89 års ålder känner de nu att detta börjat bli ansträngande, speciellt vintertid.

Vill vara självständiga

– För oss handlar detta med att lära sig digital teknik om att kunna bo kvar i vårt hus så länge som möjligt, säger Majvor.
– Ja, om vi får bli äldre måste vi lära oss att klara det digitala själva så att vi inte behöver besvära andra med att be om hjälp. Då är stödet från fixaren en fantastisk möjlighet, säger Gösta.

För honom och Majvor är det till en början ovant att beställa matvaror på nätet. Plötsligt ligger det fyra enstaka potatisar i kundvagnen i stället för några kilon. Majvor lär sig dock snabbt att hitta knappen Ångra.
– Det är mycket information att ta in men jag är så motiverad och då brukar det gå lättare, säger Majvor.

Zoia Ivanchuk lär ut det som ger mest nytta utifrån behovet hos den som vill ha hjälp. Det kan handla om att allt möjligt: använda 1177 – Vårdguiden, beställa hem medicin, skicka mejl, videosamtala med barnbarnen och liknande som behövs för att klara sina ärenden i en digital värld.

Idén om en digital fixare i Halmstads kommun kommer från en invånare, som framförde den på ett dialogmöte med politiker. Dessa nappade och beslöt att starta ett ettårigt projekt. De gjorde det med vetskapen om att 20 procent av landets pensionärer inte använde internet under 2021, enligt undersökningen ”Svenskarna och internet”.

Allra först

Du behöver skaffa den utrustning som du vill ha hjälp med. Du behöver också ha en internetuppkoppling. Du betalar själv all utrustning.

Vem kan få hjälp?

  • Du som är 75 år och äldre.
  • Du som är yngre än 75 år och har en insats från kommunen, till exempel hemtjänst.

Tjänsten är kostnadsfri och utförs på helgfria vardagar.

Det är tryggt och säkert

Den digitala fixaren har tystnadsplikt och legitimerar sig alltid med id-kort från Halmstads kommun. Du skriver själv in och förvarar dina personliga koder och lösenord till appar och digital utrustning.

Det här kan du få hjälp med

  • Lära dig att hålla kontakt med släkt och vänner genom att mejla, skicka foton och ringa videosamtal.
  • Lära dig hitta viktig information, handla hem varor eller använda olika samhällstjänster via internet.
  • Installation av skrivare, router, trådlösa apparater med mera.
  • Annat du är nyfiken på att lära dig!

Du kan inte få hjälp med arbete som kräver fackkunskap.

Ansök om digital fixartjänst

Ring kommunen: 035-13 70 00 eller fyll i formulär på: halmstad.se/digitalfixare Länk till annan webbplats.