Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Handla inom EU

Alla EU-medborgare har samma konsumenträttigheter i samtliga medlemsländer. Du kan fritt handla varor i andra EU-länder och ta med till Sverige. Handlar du på nätet förekommer det emellertid att du kan behöva betala svensk moms. Innan du köper en vara eller en tjänst har du som konsument rätt att få tydlig, korrekt och lättbegriplig information från försäljningsföretaget. Det inkluderar varans eller tjänstens viktigaste egenskaper, det totala priset inklusive skatter och andra avgifter, eventuella leveranskostnader, betalnings- och leveransvillkor, säljarens identitet inklusive postadress och telefonnummer samt avtalets löptid.

Om köpet inte sker i butik utan till exempel på nätet eller genom en dörrförsäljare ska du som köpare dessutom få mer detaljerad information om varan eller tjänsten innan köpet har gått igenom. Informationen ska bland annat innefatta att du har rätt att ångra ditt köp även efter betalning. Gör du ett distansköp ska du därför inte behöva betala leveranskostnader eller några andra avgifter som försäljaren inte informerat dig om innan köpet gick igenom. Tänk på att om du vill köpa ett nytt transportmedel, till exempel en ny bil eller båt, i ett annat medlemsland gäller särskilda regler. Om du ska använda bilen i Sverige ska du också betala skatten här.

Ångerrätt

Sedan juni 2014 gäller lagen om fjorton dagars ångerrätt. Det betyder att du som ångrar ett nätköp eller annat köp som inte skett i en butik har rätt att skicka tillbaka varan eller avbryta tjänsten och få tillbaka pengarna. Ångerrätten gäller i fjorton dagar från den dagen då du fått hem varan (om denna dag är en helgdag gäller nästkommande vardag). Skäl till varför köpet upphävs behöver man inte ange inom denna period. Det är dock ditt eget ansvar att häva köpet på ett tydligt sätt, till exempel genom ett mejl, fax eller genom ett bifogat skriftligt meddelande till de varor som skickas tillbaka till försäljare med post. Det räcker alltså inte att bara returnera varorna utan någon ytterligare information om att detta är ett ångrat köp.

Säljaren har sedan ytterligare fjorton dagar på sig att betala tillbaka pengarna för de returnerade varorna från den dagen som hen har fått ditt meddelade om upphävt köp. Återbetalningen kan dock dröja tills säljaren har fått tillbaka varan eller bevis på att du har skickat tillbaka den. Du ska också få tillbaka eventuella fraktkostnader som du fick betala vid köpet. Säljaren kan ta ut extra leveranskostnader om du uttryckligen begärt expressleverans. Du ska sedan returnera varan senast fjorton dagar efter att du har meddelat säljaren att du vill häva köpet. Tänk på att du själv måste betala fraktkostnaderna för att returnera varan till säljaren. Vid större varor (till exempel vitvaror) har säljaren skyldighet att ge dig åtminstone en uppskattning av vad fraktkostnaderna kommer att bli. Kontrollera att säljaren informerade dig om att du måste stå för kostnaderna för att skicka tillbaka varan under ångerperioden. Annars måste säljaren betala frakten. Skrymmande varor som du köpt av en dörrförsäljare och fått direkt ska dock hämtas av säljaren på hans eller hennes bekostnad.

Reklamationsrätt

Enligt EU-reglerna har du alltid två års reklamationsrätt på varor du köper, oavsett om den är köpt i butik eller på nätet. Om varan inte ser ut eller fungerar som i beskrivningen måste säljaren reparera eller byta ut varan utan kostnad, ge dig rabatt eller alla pengar tillbaka. I vissa EU-länder får man välja mellan de fyra alternativen redan från början. I andra länder kan man bara begära hel eller delvis ersättning om det inte är möjligt eller praktiskt att reparera eller byta ut varan. De två åren räknas från den dag du tar emot varan. I vissa EU-länder måste du informera säljaren om felet senast två månader efter att du upptäckte det. Annars kan du förlora reklamationsrätten. Inom sex månader efter att du tagit emot varan behöver du i princip bara visa säljaren att den är defekt eller inte motsvarar beskrivningen. Men i de flesta EU-länder måste du också själv bevisa att varan var defekt redan när du tog emot den, t.ex. på grund av dåligt material. Säljaren är alltid ansvarig för att åtgärda defekten och i en del EU-länder har du också rätt att begära kompensation från tillverkaren.

Många affärer eller tillverkare erbjuder dig en särskild garanti som antingen ingår i priset eller som du får betala extra för. Den extra garantin kan ge dig ett bättre skydd, men ersätter eller förkortar aldrig den tvååriga reklamationsrätt som du alltid har. Om en affär säljer en ny produkt till dig mycket billigare för att det inte ingår någon garanti, betyder det bara att du inte har något extra skydd. Du har fortfarande två års reklamationsrätt om produkten visar sig vara felaktig eller inte stämmer med butikens beskrivning. Läs mer om bilköp på Bilar och fordon - Konsument Europalänk till annan webbplats

Kortbetalning- och avgifter

Banker får inte ta ut en extra avgift för betalningar i euro eller kronor i ett annat EU-land enbart på grund av att pengarna passerar en gräns. Endast samma avgift som eventuellt tas ut vid betalning med ett nationellt kort får tas. Reglerna gäller när du betalar med bank- och kontantkort, uttag i uttagsautomater, gränsöverskridande autogiron och banköverföringar upp till 50 000 euro. Förbudet mot extra avgifter gäller dock inte för checkar. Läs mer om dina rättigheter vid köp med kort härlänk till annan webbplats.

Taxfree utanför EU

Taxfreeförsäljningen vid resor inom EU har upphört. Du kan fortfarande handla taxfree när du reser till länder utanför EU. Taxfree gäller även vid resor till bland annat Åland och Kanarieöarna. Tullverket informerar om vilka regler som gäller. Om du skulle ha några problem efter ett köp i Sverige eller annat EU-land kan du vända dig till Konsument Europa för rådgivning om hur du bör gå till väga.

Ytterligare hjälp och råd till EU-medborgare och dess anhöriga finner du härlänk till annan webbplats!