Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inte är aktuell längre.

Vanligaste frågorna till Halmstad direkt

När du ringer till kommunen är det Halmstad direkt du får prata med. Varje dag tar kontaktcentret emot 700–800 ärenden och svarar på stort som smått.

Två kvinnor sitter i en kontorsmiljö. Den ena har headset på sig och de ler mot varandra.

Anna Andersson och Magdalena Novovic Cukon är kommun­vägledare på Halmstad direkt. Dom ger oss svaren på de vanligaste frågorna.

Varför sopar inte kommunen upp löven utanför mitt hus?
– Både när det gäller lövsopning och snöskottning, så är området 1,5 meter utanför tomtgränsen fastighetsägarens ansvar. Anledningen till att vi har den bestämmelsen är att maskinerna inte kan komma hela vägen intill utan risk att skada exempelvis husgrund och planteringar.

Vad sopas först?
– Till att börja med sopas gång- och cykelbanor, gatorna i centrum samt busshållplatser. Hur lång tid höststädningen tar beror på vädret. Vi får en del frågor om varför lövsopningen börjar tidigt på ­morgonen, och det är helt ­enkelt för att sopfordonen inte ska vara i ­vägen när trafiken kommer igång.

När börjar ni skotta?
– När det har kommit 3 cm snö skottas gång- och cykelbanor, gatorna i centrum samt buss­terminaler. Vid 5 cm snötäcke skottas huvudgator och bussgator och vid 8 cm övriga gator. Snöröjningen ska vara klar efter tio timmar.

Måste plogbilen lägga upp ­stora vallar framför min tomt?
– Ja, tyvärr går det inte att undvika när vägen ska plogas. Att röja undan snön från din infart är ditt ansvar som fastighetsägare, även om plogbilen har orsakat vallen.

Porträttbild av Dragan Kotarac

Dragan Kotarac är konsumentrådgivare på Halmstad direkt.

Hur har covid-19-pandemin märkts hos er?
– Vi har haft en markant ökning av frågor om inställda resor och arrangemang, både paketresor och resor med buss, tåg och flyg. Vi har också fått fler frågor än vanligt om hantverkstjänster. Det märks att många har stannat hemma och passat på att renovera.

Vad gäller vid inställda flygresor?
– Lagstiftningen är solklar. Har resan ställts in av flygbolaget så har du rätt att få dina pengar tillbaka och det är flygbolaget du ska vända dig till. Men på grund av den speciella situation som råder får du vara beredd på att det kan ta tid att få din återbetalning. Om researrangören inte betalar tillbaka kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och få en kostnadsfri prövning. Är företaget under rekonstruktion får inga utbetalningar göras, så då är det tyvärr bara att vänta.

Vad ska jag tänka på när jag anlitar hantverkare?
– Mitt bästa råd är att läsa på innan du börjar! Sök efter information på nätet och vänd dig gärna till oss konsumentrådgivare med dina frågor, det kostar inget. Bra information hittar du också i broschyren ”Tips till dig som ska anlita bygghantverkare”. Den finns att ladda ner på konsumentverket.se Länk till annan webbplats..

Vad är Halmstad direkt?

Halmstad direkt är kommunens kontaktcenter. Det är en väg in till kommunen oavsett vilken kanal du väljer eller vilken fråga du har. Här jobbar 40 personer och deras jobb är att se till att alla som kontaktar Halmstads kommun får svar på sina frågor.

Till sin hjälp har de cirka 200 specialistgrupper som består av handläggare i kommunens verksamheter.

När du mejlar får du ett automatiskt svarsmeddelande som bekräftar att Halmstad direkt har tagit emot ditt ärende samt ett ärendenummer som du kan hänvisa till om du behöver kontakta kommunen igen
i samma ärende.

Text: Monica Forsberg / Foto: Patrik Ljungman