Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inte är aktuell längre.
”Jag har världens bästa jobb” – Lisa Vaide jobbar som speciallärare i grundsärskolan
När Lisa Vaide sökte till lärarutbildningen visste hon redan var hon ville jobba. Efter att ha halkat in på ett vikariat på grundsärskolan var hon fast.
– Jag trivdes så himla bra. Det här är världens bästa jobb; du kommer väldigt nära eleverna och får otroligt mycket tillbaka.
Klockan är 13 och det är slutsamling i grundsärskolan klass 4–9 på Slottsjordsskolan. Efter att ha jobbat enskilt tillsammans med sina elevassistenter samlas eleverna i klassrummet. Det är dags att sammanfatta dagen och säga hej då till kompisarna.
– Samuel, vad vill du berätta om din dag? Vad har du gjort idag?
Lisa Vaide vänder sig till eleverna en i taget. Samtidigt som hon pratar tecknar hon de viktigaste orden med händerna.
– Vi vill få med så många sinnen som möjligt. Att använda tecken är ett sätt att förtydliga och dessutom gör det att du drar ner på tempot när du pratar, förklarar Lisa.
– En del av eleverna har svårt att kommunicera och därför är det extra viktigt att alla får ordet, blir lyssnade på och får vara med och bestämma, fortsätter hon.
Lisa har arbetat i grundsärskolan i snart fem år. Det är hon som planerar och håller i undervisningen, samtidigt som hon också har rollen som arbetsledare. I hennes klass arbetar ett team med fem elevassistenter.
– Våra elever behöver sin elevassistent under hela skoldagen, så det krävs en hel del logistik för att schemat ska funka, säger Lisa.
Det nära samarbetet med kollegorna är en av sakerna som gör att hon trivs så bra på skolan. Det gör lärarjobbet mindre ensamt.
– Det gäller att vara prestigelös.I mitt klassrum är vi alltid många vuxna. Det är jätteviktigt att vi tar hjälp av varandra och försöker hitta vägar för att nå målen. Alla som arbetar här har fokus på elevernas möjligheter och inte på deras svårigheter.
Grundsärskolan har en egen läroplan och kunskapen är i fokus, men undervisningen anpassas efter varje elevs förutsättningar.
– Mitt jobb är väldigt kreativt, det gäller att vara lyhörd, våga prova nya saker och hela tiden tänka ”hur lär jag ut det här på bästa sätt”, säger Lisa.
En viktig del i uppdraget är att förbereda eleverna inför vuxenlivet. Det kan vara att öva på praktiska vardagssaker, som att ta på sig skorna eller lägga upp mat på tallriken.
– Jag och mina kollegor är modeller i allt vi gör. Vi visar eleverna hur man uppträder i olika situationer och hur vi är mot varandra, säger Lisa.
Allra bäst trivs hon i klassrummet, med att motivera eleverna och fånga deras intresse.
– Eleverna är helt otroliga. Det är så häftigt att se dem utvecklas och få följa dem på vägen mot sina mål.
Jobba i kommunen – speciallärare i särskolan
För att arbeta som speciallärare i grundsärskolan behöver du ha grundskollärarexamen och lärarlegitimation. Efter att ha arbetat i tre år kan du vidareutbilda dig till speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning.
Grundsärskolan är till för barn med intellektuell funktionsnedsättning och har en egen läroplan. Utbildningen är anpassad efter varje elevs förutsättningar och ska, så långt som möjligt, motsvara utbildningen i grundskolan.
Grundsärskolan i Halmstads kommun finns på Lummerskolan, Getingeskolan, Slottsjordsskolan, Fyllingeskolan och Östergårdsskolan.
Artikel från tidningen Halmstad.
Text: Monica Forsberg