• Halmstads webbplatser

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inte är aktuell längre.

En hjärn-smart mattelektion

Klara färdiga kör! Det här är mattelektionen där ingen sitter still.
– Det är kul att springa och enklare att lära sig när man har rört på sig, säger Cornelia Linde.

Glada barn springer mot kameran på en skolgård. Det är både tjejer och killar. Några har jacka och mössa, några är utan jacka.

Full fart. För Jimmy Beck, Cornelia Linde och kompisarna i klass 4 är det inget konstigt att springa och räkna matte på samma gång.

Hon går i fyran på Haverdals byskola och idag står fys-matte på schemat. Det betyder att en del av lektionen är utomhus. Samtidigt som hon och klasskompisarna jobbar med matteuppgifter får de upp pulsen och syresätter hjärnan.
– Man får fler hjärnceller och det blir lättare att koncentrera sig, förklarar Liv Linder.

Det gäller att hitta nio mattetal runt om på skolgården, lösa dem och samla ihop bokstäver till det hemliga lösenordet. När man har knäckt det är det dags att gå in igen och plocka fram matteböckerna. Hjärnan tycker nämligen om att lära sig på många olika sätt. Genom att repetera och öva på samma sak, fast på olika sätt, så lär man sig bättre.
– Från början är hjärncellerna långt ifrån varandra, men när vi har tränat så kommer de närmare varandra och får nya kopplingar, förklarar Nelson Hanné.

Agnes Pullinen, som går i femman, tycker att lektionerna går snabbare och att det är roligare när man får röra på sig.
– Mitt bästa tips är att göra olika saker, till exempel att först titta på en film och sedan ha fys, att inte bara sitta still och skriva på ett papper, säger hon.

Klasskompisen Alvar Söderhjelm håller med:
– Om man bara sitter på en stol i 30 minuter tappar man koncentrationen. Jag tycker att man ska röra på sig med jämna mellanrum. En fys-paus kan vara att man gör tio upphopp, det behöver inte alls vara komplicerat. Drömmen är att alla skolor skulle få testa det här!

En glad tjej i ett klassrum. Hon gör en aktivitet och har armarna lyfta. Runtom henne kan man ana andra barn.

Att lära sig hur andningssystemet funkar kräver fokus. Då är det skönt med en brain-break. ”Man blir trött av att sitta still, när man har rört sig är det lättare att koncentrera sig”, säger Irma Schmidt.

” Hjärnan tycker om variation”

På Haverdals byskola utgår lärarna från hur hjärnan funkar när de planerar lektionerna. För man kan faktiskt lära sig och röra på sig samtidigt.

– Hjärnan tycker om variation, därför tränar vi på samma saker på olika sätt. Vi samarbetar, jobbar teoretiskt, praktiskt och fysiskt. Att springa och lära har samma värde som att sitta stilla och räkna i matteboken – och alla kan vara med! Vi är bra på olika saker och behöver utmanas inom olika områden. Det kommer på köpet när man jobbar varierat, säger Ulrika Rudgard, som är lärare i klass 4.

Om man vet hur ens egen hjärna fungerar är det lättare att lära sig saker och förstå varför man inte kan allt på direkten, utan behöver öva och repetera.
– Vet man det, så tänker man inte ”det här kan jag inte”, utan ”det här kan jag inte ännu”. Det minskar också stressen hos eleverna, säger Ulrika.

Hjärnsmarta tips från barnen på Haverdals byskola

  • Säg till din lärare när du känner att du behöver röra på dig.
  • Fråga om klassen kan ta en brain-break och till exempel köra dansstopp, tabata eller Just dance.
  • Hjärnan tycker om att lära sig på olika sätt! Föreslå att ni ska ha fys-matte och fys i andra ämnen.

Koll på din hjärnkemi

Hjärnsmart startade på Kattegattgymnasiet och
grundar sig på forskning om hur hjärnan fungerar.
Med hjälp av “tio goda vanor”, bland annat fysisk
träning, positivt tänkande, vänner, mat och sömn,
kan du ge din hjärna de bästa förutsättningarna
att lära sig nya saker!

Text: Monica Forsberg / Foto: Patrik Ljungman