Vikarierande biståndshandläggare till avdelningen för bistånd och avgifter
- Förvaltning eller bolag:
- Hemvårdsförvaltningen
- Avdelning:
- Myndighetsutövning (HE)
- Anställningsform:
- Särskild visstidsanställning
- Anställningens omfattning:
- Heltid
- Sista ansökningsdag:
- 2025-11-30
Hemvårdsförvaltningen har goda förutsättningar och höga ambitioner. Vi är en modig och nytänkande organisation som redan visat att vi lyckats med mycket av det vi föresätter oss. Vi har en stabil budget i balans och vi utsågs 2023 till årets hemtjänstkommun.
Vi satsar på att ligga i framkant av välfärdens stora omställning och kvalitet- och utvecklingsavdelningen är en viktig pusselbit i det arbetet. Avdelningen arbetar med kvalitetsutveckling, innovation, digitalisering, processledning och här finns roller som digitaliseringsstrateg, utvecklingsledare och välfärdstekniker.
Vad du ska göra
Vi söker en biståndshandläggare till enheten för bistånd och avgifter inom hemvårdsförvaltningen i Halmstad. Hos oss blir du en del av ett engagerat och välfungerande team.
Som biståndshandläggare arbetar du med myndighetsutövning, vilket innebär att utreda behov, fatta beslut och följa upp beviljade insatser. Det dagliga arbetet innefattar dokumentation, individuella möten samt samverkan med andra yrkesgrupper, anhöriga och externa aktörer.
Du behöver ha förmåga att hantera flera individärenden samtidigt, med varierande grad av komplexitet. Arbetsuppgifterna inkluderar bland annat vårdplaneringar på sjukhus och korttidsboenden, hembesök, utredningar, beslut, dokumentation samt uppföljningar i både ordinärt och särskilt boende.
Enheten arbetar kontinuerligt med verksamhetsutveckling, och vi söker dig som vill vara delaktig i förändringsarbetet och bidra med engagemang och idéer. Vi arbetar i team med ett medledarskap som grund, där samarbete och ansvarstagande är centralt.
Dina erfarenheter
Vi söker dig som är utbildad socionom eller som studerar till socionom och har genomfört kursen Socialrätt, 30 hp.
Du har B-körkort för manuellt växlad bil, då delar av arbetet sker i kundernas hem. Eftersom dokumentation är en stor del av arbetet krävs god datorvana, förmåga att använda digitala verktyg samt att du uttrycker dig väl på svenska, både muntligt och skriftligt. Du är insatt i gällande regelverk och värdegrund inom verksamhetsområdet. Det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetssystemet LifeCare.
Som person är du lyhörd och visar förståelse för de kunder du möter. Du bidrar till god kommunikation och samarbete med kollegor, anhöriga och andra yrkesgrupper kring kunden. Du är strukturerad, lösningsfokuserad och har förmåga att prioritera och slutföra dina arbetsuppgifter, både på kort och lång sikt. Arbetet kräver att du kan arbeta självständigt, samtidigt som du samarbetar väl med andra. Du är flexibel, beslutsam och driver processer framåt på ett målinriktat sätt.
Eftersom rollen innebär många kontakter med olika samarbetspartners behöver du ha mycket god samarbetsförmåga. Du har ett serviceinriktat förhållningssätt, men är samtidigt trygg i att fatta och kommunicera beslut som inte alltid är gynnande.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka i Grade/Varbi och inte via e-post eller pappersformat.
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.
Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd.
För att bli aktuell för anställning vill vi att du uppvisar ett utdrag från belastningsregistret. Beställ redan nu ett registerutdrag på polisens hemsida med ditt BankID. Öppna E-tjänsten och beställ - "Utdrag för att kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret". Utdraget skickas till din brevlåda och ska tas med i oöppnat kuvert och uppvisas i samband med rekryteringen.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.
När du arbetar i Halmstads kommun skapar du mening genom att forma, stärka och berika andras vardag - vem du än är. Hos oss är det viktigt med samarbete, balans och möjligheten att utvecklas, både som yrkesperson och människa - vi är arbetsplatsen där du får ut mer av livet! Läs mer om oss här.