• Halmstads webbplatser

Områdeschef till IT-service

Om arbetsplatsen

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Vill du vara en del av en nytänkande förvaltning som bidrar till en bättre vardag för de som bor, verkar och vistas i Halmstads kommun? På serviceförvaltningen jobbar vi tillsammans för att erbjuda våra kunder bästa möjliga service inom alla våra områden. Vi erbjuder tjänster inom bland annat måltider, fastighets- och verksamhetsservice, IT, fordon, personal- och lönehantering samt kommunvägledning.

Vi är en professionell organisation i ständig utveckling, varje dag ger en ny möjlighet att prova nya metoder och arbetssätt. Ibland lyckas vi och ibland lär vi oss – båda är bra! Vi ger ett gott bemötande till alla, från barnen och pedagogerna på förskolan till våra äldre på äldreboendena. Vi är förvaltningen som är med våra kommuninvånare hela livet. Vill du också vara med?

IT-service driver en effektiv IT-verksamhet med hög kompetens- och servicenivå där vi jobbar nära våra kunder. Alla medarbetare i kommunen använder IT-services tjänster, och indirekt alla kommuninvånare. I kommunens verksamheter hanteras runt 35 000 digitala verktyg, cirka 40 000 användarkonton och hundratals IT-system.

Vi möjliggör kommunens digitala utveckling vilket skapar förutsättningar för att verksamheterna ska kunna bedrivas på ett effektivare sätt. Vi tar vara på möjligheterna IT och digitalisering skapar genom att samordna, utveckla, utbilda, förvalta och automatisera kommunen. Med etablerade processer säkerställer vi hög effektivitet och kvalitet i vår IT-leverans. Vi drar nytta av, och bidrar i, regionala och nationella projekt.

Vi har en flexibel arbetsplats i centrala Halmstad med aktivitetsbaserade kontor. Möjligheten att delvis arbeta på distans är en självklarhet så länge det fungerar för våra kunder och intressenter.

Arbetsuppgifter

Är du redo för en ledande roll inom IT och att vara med och forma framtidens IT-miljö i Halmstad? Vi letar efter en strategisk och driven områdeschef till vår Servicedesk som kan leda och inspirera medarbetarna till nya höjder!

Som ledare för vår Servicedesk driver och utvecklar du ett tjänstedrivet område där kundfokus och proaktivt användarstöd står i centrum. Tillsammans med dina medarbetare skapar du en servicekultur som överträffar förväntningarna hos Halmstads kommuns medarbetare. Du blir inte bara ansiktet utåt för servicedesk, din roll innebär också att bygga nätverk och relationer för att hålla dig i framkant vad gäller våra kunders behov och beteenden. Strategiskt kommer du att vara drivkraften bakom att utveckla servicedesk till att bli än mer proaktiv och utbildande support.

Som områdeschef har du även ansvar för inköp och livscykelhantering av klientenheter, IT-utrustning och IT-tillbehör, samt licens och telefoni. Till din hjälp har du en teamleader som har personalansvar för delar av medarbetarna. Tjänsten förutsätter att du är nyfiken på och intresserad av teknikutvecklingen och tjänster inom IT-området. Kontinuerlig kommunikation med kommunkoncernens verksamheterna och representation i såväl interna, regionala som nationella forum är också viktiga delar av ditt ansvarsområde och den omvärldsbevakning du förväntas göra.

Kvalifikationer

Vi ser att du har tidigare chefserfarenhet och är van vid att leda förändring. Du har i tidigare roller arbetat med IT- och digitaliseringsfrågor. Du som söker har en relevant högskoleutbildning alternativt motsvarande erfarenhet som bedöms likvärdig av oss. Tjänsten förutsätter att du behärskar både svenska och engelska i tal och skrift, och är svensk medborgare. Det är meriterande om du tidigare haft personalansvar för en större medarbetargrupp samt har erfarenhet av IT-arbete från en större organisation. Om du har utbildningar inom områden så som ITIL, ITSM, ServiceNow eller ledarskap är det ett extra plus. Har du kunskap/erfarenhet av upphandlingar, inköp/försäljning samt erfarenhet av hardware och software asset management är det meriterande.

Vi söker en engagerad ledare med stark empati och omtanke för sina medarbetare. Vi tror att nyckeln till välfungerande team är psykologisk trygghet. Därför söker vi dig som kan skapa goda relationer, är lyhörd och visar förståelse för olika behov. Chefsansvaret innebär att sätta riktning och skapa aktiviteter kopplat till det samt följa upp verksamheten och ta ansvar. Därför söker vi dig med förmågan att vara tydlig med riktning och hjälpa medarbetarna att sätta ramar för uppdraget.

Är du en tydlig, kommunikativ och lyhörd ledare? Ansök nu och bli en del av IT-service där omtanke, kundfokus och resultat går hand i hand!

Fakta om tjänsten

Antal tjänster
1
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid
Publicerad
2024-07-10
Ansök senast
2024-08-11

Upplysningar

Ansökan

Referensnummer
C201049 - 2024Ansök

Övrig information

Information om tester:
Som ett steg i rekryteringsprocessen använder vi oss av tester i urvalet vilket gör det möjligt för oss att säkerställa en fördomsfri och rättvis process. Om du går vidare kommer du att få ett e-postmeddelande med tester att genomföra. Har du redan genomfört dessa tester kan du återanvända ditt resultat.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande använder vi e-rekrytering i Visma Recruit.

Vi undanber oss alla erbjudande om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Denna tjänsten är säkerhetsklassad där säkerhetsprövning utförs.