• Halmstads webbplatser

Socialsekreterare till föräldravikariat

Om arbetsplatsen

När du jobbar i Halmstads kommun är du med och formar, stärker och berikar andras vardag. Din insats är meningsfull för oss - vem du än är. Vi söker dig som vill bidra till ett bättre Halmstad.

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro
Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt – såväl våra brukare som oss medarbetare emellan.

Arbetsuppgifter

På socialförvaltningen kan du som socialsekreterare arbeta inom olika områden, till exempel med personer som har olika former av funktionsnedsättningar, barn och ungdomar samt vuxna med beroendeproblematik. Utreda och fatta beslut om olika insatser. Socialsekreterare arbetar även med förebyggande insatser.

Som socialsekreterare behöver du kunna hantera ett flertal individärenden utifrån den enskildes behov.

Är du nyfiken på ett omväxlande och lärorikt arbete? Vuxenenheten vänder sig till personer som har skadligt bruk/beroendeproblematik eller psykiska funktionsnedsättningar. En målgrupp som ökat på senare tid är personer med psykiska funktionsnedsättningar och samsjuklighet. 

Vuxenenhetens ena grupp arbetar med att ta emot ansökningar/anmälningar, utreda behov samt följa upp insatseravseende personer med neuropsykiatriska och andra psykiska funktionsnedsättningar och det är till denna grupp vi nu söker en medarbetare till ett vakant föräldravikariat. Vi använder oss av IBIC som är en modell och ett arbetssätt som innebär att vi sätter individens behov i centrum.

Socialsekreterarna på enheten arbetar utifrån Socialtjänstlagen (SoL), Lagen om stöd och service till vissa funktionshinder (LSS) och Lagen om vård för missbrukare i vissa fall (LVM).

I arbetet träffar du individer i olika situationer och med olika behov. Det är därför viktigt att du har en hög grad av flexibilitet, är trygg i dig själv och har lätt för att samarbeta med andra. Vi tänker oss att du gillar att arbeta självständigt, är bra på handläggning och dokumentation samt har god förståelse för myndighetsutövning.

Kvalifikationer

Du som söker har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig där socialrätt är ett krav.

Du som söker bör ha erfarenhet av arbete med målgruppen. Du är trygg med att arbeta självständigt och har lätt för att samarbeta i grupp och med andra personer i klientens nätverk.

Du är flexibel i ditt arbetssätt och kan hantera stressiga situationer. Du har erfarenhet av handläggning, att utreda och fatta beslut om olika insatser och dokumentation.

Du har förmåga att hantera dator och digitala verktyg. Du kan arbeta i olika system och känner dig bekväm i att ha datorn som arbetsredskap. 

Erfarenhet av att utreda och fatta beslut om olika insatser och erfarenhet av arbete med förebyggande insatser.

Erfarenhet av att arbeta med flertalet individärenden utifrån den enskildes behov.

B-körkort är ett krav för att vara aktuell för tjänsten.

Fakta om tjänsten

Antal tjänster
1
Anställningsform
Tidsbegränsad anställning
Omfattning
Heltid
Tidsbegränsad till
2025-09-30
Tillträde
2 januari 2025
Publicerad
2024-11-12
Ansök senast
2024-12-01

Upplysningar

  • Céline Norlund
    Facklig SSR
    Telefon: +46 35182715
  • Elin Larsson
    Enhetschef
    Telefon: 035-13 72 08
  • Sophie Sörlin
    Ombud Vision
    Telefon: 035-13 94 61

Ansökan

Referensnummer
C219008 - 2024Ansök

Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.

Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.

Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.

Halmstads kommun erbjuder friskvårdsbidrag och tillämpar rökfri arbetstid.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varmt välkommen med din ansökan!