Socialsekreterare till Utredningsenheterna

Om arbetsplatsen

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 9000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer samt personer med funktionsnedsättning eller någon form av beroende. Vi bedriver även förebyggande och uppsökande arbete och lägger stor vikt vid ett respektfullt bemötande.

Arbetsuppgifter

Vi söker dig som är engagerad, nyfiken och flexibel som vill arbeta med barn/ungdomar, föräldrar och deras nätverk. Hos oss är delaktighet ett nyckelord, därför är det viktigt att du är lyhörd och utforskande. Som utredande socialsekreterare behöver du kunna hantera ett flertal individärenden och arbeta utifrån det enskilda barnets/ungdomens behov, för att på ett kreativt och professionellt sätt hitta lösningar för familjerna du möter.

När du söker arbete hos oss söker du till en arbetsplats som det satsas på. Vi utökar just nu den nära arbetsledningen igenom att vi tillsatt en tredje förste socialsekreterare. Vi satsar på att varje medarbetare ska få det stöd den behöver och känna trygghet i ett stundtals tufft jobb. Utöver denna satsning utökar vi under våren antalet socialsekreterare.

Arbetsplatsen består av två utredningsenheter, uppdelad i tre grupper. Varje grupp består idag av en förste socialsekreterare, en senior socialsekreterare och 11 utredande socialsekreterare. I varje enskilt ärende arbetar man tillsammans som huvud- och medhandläggare samt har nära stöd av både förste och senior.

För oss är det viktigt att vi håller hög kvalitet på arbetet vi utför, därför har vi utformat något som vi kallar för Klaramodellen. I arbete enligt Klaramodellen fördelas ärenden under jour och mottagsveckor som man har var sjätte vecka. Detta gör att vi arbetar nära vår mottagningsenhet, vilket visat sig vara positivt för både klienterna (som får hjälp snabbare) och för medarbetarna (som tycker att det är ett roligt och effektivt arbetssätt).

Samtliga medarbetare på utredningsenheterna utbildas kontinuerligt i Signs of Safety och sedan våren 2022 ingår vi i den nationella kompetenssatsningen Yrkesresan. Detta i kombination med regelbunden handledning med MI-fokus gör att vi håller hög kompetens och utveckling hos våra medarbetare.
Vi anser att stabila grupper med bra teamkänsla, i kombination med möjlighet till återhämtning, är viktigt för att trivas samt göra ett bra jobb. Därför anordnar vi skrivdagar, teambuildingdagar och försöker i möjligaste mån vara lyhörda inför medarbetarnas önskemål och behov.
På socialförvaltningen tillämpar vi flextid och möjlighet till hemarbete när arbetet tillåter.

Som anställd inom Halmstad kommun erbjuds du årligen ett friskvårdsbidrag.

Rekryteringen sker löpande.

Kvalifikationer

Socionomexamen.

Erfarenhet inom myndighetsutövning är meriterande, men inte ett måste. Även nyutexaminerade socionomer är välkomna till oss då vi har en bra introduktion och kompetensutvecklingsprogram (Yrkesresan).

Vi söker positiva, engagerade och kreativa personer som vill arbeta med utredning och uppföljning av barn och ungas situation (0-20 år).

Fakta om tjänsten

Antal tjänster
2
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid
Tillträde
Enligt överenskommelse
Publicerad
2023-01-13
Ansök senast
2023-01-31

Upplysningar

  • Anna Toll
    Enhetschef
    Telefon: 035-138627
    E-post: Anna Toll
  • Emma Selstad
    Enhetschef
    Telefon: 035-18 27 31
    E-post: Emma Selstad
  • Anders Wessfeldt
    SSR
    Telefon: 035-138594
  • Sophie Sörlin
    Vision
    Telefon: 035-137000

Ansökan

Referensnummer
SN2023/00018Ansök

Övrig information

Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.