• Halmstads webbplatser

Familjehemssekreterare, Placeringsenheten

Om arbetsplatsen

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt – såväl våra brukare som oss medarbetare emellan.

Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders-och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Vi undanber oss vänligen med bestämt erbjudanden om annonserings-och rekryteringshjälp i samband med denna
annons.
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi kommer under ansökningsperioden påbörja rekryteringsarbetet.
Bifoga gärna CV under bilagor

Arbetsuppgifter

Vi söker en engagerad och driven familjehemssekreterare som vill vara med oss och bibehålla en god kvalité i det viktiga arbetet inom familjehemsvården i vår kommun. På Placeringsenheten får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. Du kommer att vara med och driva utvecklingen inom familjehemsvården tillsammans med engagerade kollegor. I rollen som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda, matcha samt kontinuerligt stödja och handleda familjehem. Du kommer även i din roll hantera avtal och aktuella ersättningar till familjehemmen. Du har ett nära samarbete med både barnsekreterare, familjehemssekreterare samt andra stödfunktioner på enheten. Vi på Placeringsenheten i Halmstad kommun strävar efter att tillsammans arbeta utifrån barnets bästa och arbetar som ett team tillsammans med barnet, biologiskt nätverk och familjehem.
För oss är det viktigt att du är en lagspelare men även kan arbeta ensam. Vi vill varandras framgång och hjälper varandra att nå dit. Teamarbetet ser vi som en viktig del för att kunna erbjuda det bästa stödet för de barn/ungdomar, föräldrar och familjehem som vi möter. Det är viktigt för oss att barnen/ungdomarna får den vård/stöd som just de behöver och det är då viktigt att vi håller en hög kvalitet på arbetet som vi utför. Samtliga medarbetare på Placeringsenheten utbildas i Signs of Safety och vi strävar efter att ge alla medarbetare relevant utbildning utifrån just varje enskilds medarbetares erfarenhet inom socialt arbete samt utifrån det som behövs utifrån just din roll som Familjehemssekreterare. Vi på avdelningen Barn & Unga har satsat på en bra introduktion där du kommer som ny medarbetare till Halmstad kommun kommer att ingå i kompetensutvecklingsprogram (Yrkesresan). Du som medarbetare får även en nära arbetsledning, regelbunden metodhandledning i Feedback Informed Treatment (FIT) samt extern handledning vilket gör att vi håller hög kompetens och utveckling hos våra medarbetare.
I Halland har man tillsammans valt att satsa på ett länsövergripande samarbete utifrån Familjehemsvården. Halmstad är en av sex kommuner som tillsammans erbjuder utbildningar till familjehem samt hjälps åt för rekrytering av nya Familjehem. Samarbetet sker på olika nivåer och du som Familjehemssekreterare kommer få möjlighet att arbete tillsammans med kollegor även från andra kommuner utifrån utbildning av familjehem och rekrytering.

På Placeringsenheten arbetar 13 barnsekreterare, 4 HVB-handläggare, 7 familjehemssekr

Kvalifikationer

Vi ser gärna att du är socionom eller har motsvarande högskoleutbildning. Du har erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer. Det är meriterande om du har erfarenhet av familjehemsvård och relevanta påbyggnadsutbildning i någon utredningsmetod gällande familjehem, familjehemshandledarutbildning eller att du är utbildningsledare i ett hem att växa i.

Dokumentation sker i verksamhetssystemet Lifecare.

Våra familjehem är utspridda vilket innebär resor i tjänsten så B-körkort är ett krav.
Det kommer även att förekomma ett visst rekryteringsarbete under kvällar och helger under perioder utifrån vårt årshjul tillsammans med dina kollegor på enheten. Det kan röra sig om något tillfälle på våren och något tillfälle på hösten.



Körkort - Krav

Intervjuer sker löpande under ansökningstiden

Fakta om tjänsten

Antal tjänster
1
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid
Tillträde
enligt överenskommelse
Publicerad
2024-05-28
Ansök senast
2024-06-16

Upplysningar

  • Julia Folkesson
    Enhetschef
    Telefon: 035-137929
  • Anders Wessfeldt
    SSR
  • Ingrid Gustavsson
    Enhetschef
    Telefon: +46 733421472
  • Jenny Sparf
    Vision
    E-post: Jenny Sparf

Ansökan

Referensnummer
C195459 - 2024Ansök

Övrig information

Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Halmstads kommun erbjuder friskvårdskort