Södra infarten
Södra infarten är ett infrastrukturprojekt som ska förbättra trafiksäkerheten på Laholmsvägen och boendemiljön på Öster, gynna näringslivet i Halmstad och skapa förutsättningar för positiv stadsutveckling.
Det övergripande målet med Södra infarten är att skapa bättre logistik med anslutning mellan E6 och hamnen, mellan E6 och verksamhetsområdena på Öster samt mellan verksamhetsområdena och hamnen.
Projektet sker tillsammans med Trafikverket och är uppdelat i två etapper. Etapp 1 är nu färdigbyggt och trafiken rullar fint på bland annat Laholmsvägen.
Etapp 1 i korthet:
- Trafikplats 43, korsningen E6/Laholmsvägen, har byggts om.
- Nya trafikplatsen 42, vid korsningen E6/Västkustbanan, har byggts.
- Från rondellen på väg 15 vid Villmanstrand har en ny väg kopplats ihop med ny av/påfart till E6 via ny bro över Fylleån.
- En ny väg från den nya av/påfarten vid E6 byggs fram till Montörgatan respektive Sliparegatan vid industriområdet Villhemsfält. Detta beräknas vara klart under våren 2021.
- Ändrad anslutning vid korsningen Laholmsvägen/Ryttarevägen.
- Ny gång- och cykelväg under Laholmsvägen.
- Ny gång- och cykelförbindelse under Västkustbanan mot Östra stranden vid Fylleån.
Förslag på detaljplan för etapp 2
Nu pågår arbetet inför byggandet av den andra etappen av Södra infarten. Ett förslag till ny detaljplan för området var ute på samråd i januari till februari 2021.
Planområdet är drygt 15 hektar och omfattar Södra infartens huvudsträckning utmed Västkustbanan, från Montörgatan till Stålverksgatan.

Det rödmarkerade området omfattar detaljplanen för Södra infarten etapp 2.
Syftet med detaljplanen är att:
- koppla ihop E6 och väg 15 med hamnen
- koppla ihop befintliga och planerade verksamhetsområden i sydöstra Halmstad
- avlasta Laholmsvägen från trafik och farligt gods
- motverka Västkustbanans barriäreffekt mellan östra Halmstad och Östra stranden.
Samtidigt ska detaljplanen inte hindra utbyggnad av godsbangård och järnväg och öka möjligheterna till att skapa en stadsomvandling i området runt högskolan och industriområdena Larsfrid och Villhelmsfält.

En översiktsbild över hur sträckningen av Södra infarten etapp 2 kan komma att se ut. Illustration: Ramböll Sverige AB.

Södra infarten etapp 2. Här en vy från Stålverksgatan. Illustration: Ramböll Sverige AB.
Sträckning etapp 2
Etapp 2 omfattar Södra infartens huvudsträckning utmed Västkustbanan, från Montörgatan i söder till Stålverksgatan i norr, via bro över Västkustbanan. Längs denna sträckning ingår dessutom anslutning till Sliparegatan, bro över Västervallvägen och två cirkulationsplatser. En vid Larsfrid med anslutning till Larsfridsvägen, och en vid hamnen med anslutning dels till Stålverksgatan, dels till hamnområdet och Östra stranden.
I detaljplanen ingår även ny separerad gång- och cykelväg mellan östra Halmstad och Östra stranden/Stålverksgatan över Västkustbanan.

Här är en illustration över hur cirkulationsplatsen vid hamnen kan komma att se ut. Illustration: Ramböll Sverige AB.

Rondellen vid hamnen blir upphöjd. Illustration Ramböll Sverige AB.
Tidsplan för etapp 2
- Mitten av januari till mitten av februari 2021: samråd för förslag till detaljplan
- Senast sista mars 2022 förväntas detaljplanen kunna antas
- 2022 byggstart för etapp 2
- Under hösten 2024 beräknas Södra infarten kunna öppna för trafik