Centrumutvecklingsplan 2050
Halmstad växer. Fler invånare ställer nya och andra krav på stadskärnan. I förslaget till ny fördjupad översiktsplan för centrum – Centrumutvecklingsplan 2050, visas vilken långsiktig utveckling kommunen vill se. Bland annat 3 200 bostäder, fler broar över Nissan och historiska promenadstråk som vänder staden mot vattnet. Planen är inte antagen än, men ska ut på granskning våren 2023.
Hela förslaget finns digitalt
Förslaget till fördjupad översiktsplan för centrum är en digital översiktsplan och lämpar sig bäst att läsa i det digitala formatet.

I förslaget till fördjupad översiktsplan för centrum planeras för bland annat fler bostäder, kontor, skolor och förskolor i centrumområdet.
Strategier för förslaget
Förslaget till fördjupade översiktsplanen för centrum siktar mot år 2050. Det är ett strategidokument som ska vara vägledande för detaljplaner och för beslut i enskilda ärenden om byggande och annan användning av mark- och vattenområden i centrum.
I förslaget är målet att Halmstads centrum ska vara attraktivt och levande för alla – boende, besökare och näringsidkare. För att nå dit har tre utvecklingsstrategier tagits fram som ska genomsyra all planering av den fysiska miljön i centrum 30 år framåt i tiden.
- Variera – ett blandat centrum med ett varierat utbud av verksamheter, bostäder och mötesplatser skapar ett tryggt centrum som lever dygnets alla timmar, året om.
- Länka – ett nära centrum som länkar ihop centrums olika delar. Det ska vara lätt, effektivt och attraktivt att förflytta sig med hållbara transportslag. Barriärer bryts och det är enkelt och tryggt att korsa vatten, järnvägar och vägar.
- Synliggöra – ett karaktärsrikt centrum som synliggör och uppmärksammar varje plats och stråks unika identitet.
3 200 nya bostäder i centrum
Främst är det flerbostadshus med en variation i upplåtelseformer som föreslås. Boende i centrum ska ha offentliga parker och grönområden i nära anslutning till sin bostad och större grönområden för rekreation på promenadavstånd.
Ungefär 80 000 kvadratmeter ny kontorsyta pekas ut i planförslaget, främst i centrum och vid området runt stationen.
När det byggs bostäder behövs också fler förskolor och grundskolor och flera platser för förskola och skola föreslås i den fördjupade översiktsplanen för centrum.

Här pekas nya bostadsområden ut i förslaget till fördjupad översiktsplan för centrum.
Här föreslås nya bostäder:
Trafik och nya broar
I förslaget till fördjupad översiktsplan för centrum görs plats för bilar, bussar, cyklar och gående i centrumområdet. Men olika trafikslag prioriteras på olika platser i centrum. I stadskärnan ges mer utrymme till gående, cyklister och kollektivtrafik. Stora flöden av biltrafik hänvisas till andra vägarna runt centrum.
Laholmsvägen är i dag en väg för genomfartstrafik genom centrum. För delen som sträcker sig från resecentrum till Slottsrondellen, föreslås att Laholmsvägen blir mer av en stadsgata där kollektivtrafik prioriteras. Syftet med förslaget är också att Laholmsvägens barriäreffekt i centrum ska minska.
För att kunna prioritera gång-cykel och kollektivtrafik i centrum och sprida biltrafik över ett större område, föreslås en utbyggnad av vägnätet på Söder och en ny bro över Nissan för både motortrafik, gång- och cykel.
Sammanlagt finns fyra nya broar över Nissan med i förslaget. Förutom bron vid Söder föreslås broar för gång- och cykel vid Stationsparken, Marinstugan och Norre katts park. Satsningen på fler broar över Nissan är en del i planförslagets ambition att vända staden mot Nissan.
Fler infrastruktursatsningar
I takt med att nya bostadsområden byggs måste satsningar på infrastruktur göras för att trafiken ska fungera. Planen tar bland annat upp förslag på förstärkning av Linnégatan med tunnel under järnvägen om det ska byggas mer på Gamletull och Nyatorp.
Sammanlagt föreslås fem underfarter och en bro över järnvägen i den fördjupade översiktsplanen för centrum. Ett exempel är området vid Margaretagatan. Där en tunnel under järnvägen är en pusselbit för att omvandla Margaretagatan norr om järnvägen till en villagata. Tung trafik kommer istället att hänvisas till Södra infarten.
Parkering för cykel
I planförslaget satsas på cykelparkering nära stadskärnan, hållplatser och andra målpunkter. Stora torg och Resecentrum pekas ut som strategiska platser för cykelparkering. Det ska finnas möjlighet för säkra cykelparkeringar under tak både dag- och nattetid.
Parkering för bil
I ett tillgängligt centrum behövs också plats att parkera sin bil. I den fördjupade översiktsplanen för centrum föreslås parkering för olika syften:
- infartsparkering
- vid varje väderstreck: väg 26, väg 25, väg 15 , Nya Tylösandsvägen/Kustvägen
- centrumnära parkering
- stationsnära parkering
Markparkering är ofta uppskattat av bilister, men i en stad som växer och där konkurrensen om utrymme är stor, är det svårt att motivera stora markparkeringar. I förslaget redovisas vilka markparkeringar som på sikt kan försvinna och ersättas med till exempel klimatskydd (Hamngatan), grönområde (Nyhem) och bostäder (Tullkammarkajen).
Båtliv
I Halmstad är vattnet alltid närvarande. Fritidsbåtar, turistbåtar, containerfartyg och godsbärande passagerarfartyg behöver alla sin plats. I den fördjupade översiktsplanen är ambitionen att det marina livet på Nissan ska öka i centrum. Båttrafik för turism lyfts upp som något att utveckla liksom fler båtplatser för fritidsbåtar. Men fler båtar begränsar samtidigt tillgängligheten till vattnet. I mer detaljerad planering av området längs Nissan behöver platsutvecklingen tydliggöras.
Nya broar över Nissan innebär begränsning för båttrafiken. I dag är Slottsbron gränsen för mastade båtar. Den föreslagna gång- och cykelbron vid Stationsparken utgör i framtiden gräns för dessa båtar. I den fortsatta planeringen av de nya broarna behöver det utredas om broarna vid Marinstugan och Söder ska vara öppningsbara eller inte.
Vända staden mot vattnet
En av planens ambitioner är att vända staden mot Nissan. Flera stråk i centrum med anknytning till Nissan och till Halmstads kulturella och historiska värden lyfts fram.
- Kulturstråk Nissan bidrar till möten, upplevelser och aktiviteter längs Nissan.
- Vallgravsstråket är ett historiskt stråk som går från Bastionen i Norre Katts park till vallgravsmiljön i Slottsparken och slottets trädgård.
Klimatanpassning
Flera av de nya bostadsområdena som planeras i centrumområdet kräver åtgärder som skyddar mot översvämning från Nissan och havet. Förslaget till fördjupad översiktsplan pekar framför allt ut Söder och centrum som platser där klimatanpassningar krävs. Murar och andra åtgärder som behövs kommer att utformas så att de smälter in fint i stadsmiljön.
Tidsplan
Förslaget till fördjupad översiktsplan har varit ute på samråd. Under samrådstiden gavs invånare, företagare, myndigheter och andra organisationer möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Det hölls flera dialogträffar med allmänhet.
Nu sker justeringar i förslaget som kommer att gå ut på granskning under våren.
Steg i processen | Tidpunkt |
---|---|
Planuppdrag | - |
Samråd | 1 november 2021–16 januari 2022 |
Granskning | Andra kvartalet 2023 |
Antagande | Planen bedöms kunna bli antagen under fjärde kvartalet 2023. |
Laga kraft | Cirka 3 veckor efter att protokollet med antagandebeslutet har publicerats på kommunens anslagstavla, om inte beslutet överklagas. |
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Dokument
Här kan du ta del av samtliga samrådshandlingar till planen. Nya handlingar kommer inför granskningen, våren 2023.
Karta
Området heter Ö3 i kartan.