Centrumutvecklingsplan 2050
Pågående detaljplanering
- Förstudie
- Planförslag tas fram
- Samråd
- Granskning
- Planförslag antas
- Laga kraft
Halmstad växer och fler invånare ställer nya och andra krav på stadskärnan. Den fördjupade översiktsplanen för centrum – Centrumutvecklingsplan 2050, visar vilken långsiktig utveckling kommunen vill se. Bland annat 3 500 bostäder, fler broar över Nissan och promenadstråk som vänder staden mot vattnet.
Hela förslaget finns digitalt
Den fördjupade översiktsplanen för centrum är en digital kartbaserad plan och lämpar sig bäst att läsa i det formatet. I den kan du både läsa hela planen som text och klicka dig fram i kartan och se vad som planeras för olika delar av centrum.
Tre ledord för utvecklingen
Centrumutvecklingsplanen siktar mot år 2050. Det är ett strategidokument som ska vara vägledande för detaljplaner och för beslut i enskilda ärenden om byggande och annan användning av mark- och vattenområden i centrum.
I planen är målet att Halmstads centrum ska vara attraktivt och levande för alla – boende, besökare och näringsidkare.
För att nå dit har tre utvecklingsstrategier tagits fram som ska genomsyra all planering av centrum 30 år framåt i tiden:
3 500 nya bostäder i centrum
I centrum föreslås främst flerbostadshus. Inriktningen är att det ska finnas en variation med både hyresrätter och bostadsrätter. Boende i centrum ska ha offentliga parker och grönområden i nära anslutning till sin bostad och större grönområden för rekreation på promenadavstånd.
Ungefär 80 000 kvadratmeter ny kontorsyta behövs, i centrum och vid området runt stationen.
När det byggs bostäder behövs också fler förskolor, grundskolor och annan offentlig och kommersiell service.
Planförslagets tre största områden med ny stadsbebyggelse:
Trafiken omfördelas
I planen prioriteras olika trafikslag på olika platser i centrum. I centrum ges utrymme till gående, cyklister och kollektivtrafik. Stora flöden av biltrafik hänvisas till vägar runt centrum.
Laholmsvägens barriäreffekt i centrum ska minska. Idag har vägen mycket genomfartstrafik. Laholmsvägen föreslås blir mer av en stadsgata där kollektivtrafik prioriteras genom ett snabbspår för bussar.
Ny gata på Söder möjliggör stadsutveckling
För att kunna prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafik i centrum föreslås en ny gata på Söder och en ny bro över Nissan för både gång- och cykel- och motortrafik. Den förväntas kunna ta hälften av den biltrafik som går via Slottsbron idag.
Bron är en förutsättning för att Kattegattområdet och Tullkammarkajen ska kunna byggas och trafikmatas.
Nya broar över Nissan
Planerade nya broar är blå i bilden här ovanför. Sammanlagt finns fyra nya broar över Nissan med i förslaget. Om du bläddrar i bildspelet ser du skillnaden mot idag.
Förutom bron på Söder föreslås nya broar för gång- och cykel vid Stationsparken, Marinstugan och Norre katts park. Satsningen på fler broar över Nissan är en del i planförslagets ambition att vända staden mot Nissan.
Passager under och över järnvägen
I takt med att nya bostadsområden byggs måste satsningar på infrastruktur göras för att trafiken ska fungera. Planen tar bland annat upp förslag på förstärkning av Linnégatan med tunnel under järnvägen om det ska byggas mer på Gamletull och Nyatorp.
Sammanlagt finns fem underfarter och en bro över järnvägen med i den fördjupade översiktsplanen för centrum. Ett exempel är området vid Margaretagatan. Där är en tunnel under järnvägen en pusselbit för att göra Stationsstaden tillgänglig från sydöst.
Fler parkeringar för cykel
I planen satsas det på cykelparkering nära stadskärnan, hållplatser och andra målpunkter. Stora torg och Resecentrum pekas ut som strategiska platser för cykelparkering. Det ska finnas möjlighet för säkra cykelparkeringar både dag- och nattetid.
Parkering för bil
I stadens mest centrala delar ges plats för bilparkering nära besöksmålet längs gatan, för snabba leveranser och besök, för tillgänglighet till bostäder och för personer med funktionsvariationer och nedsatt rörelseförmåga.
Parkerings- och mobilitetshus finns i anslutning till stadskärnan och promenaden in till målet utformas för att upplevas attraktiv.
I den större staden, där konkurrensen om utrymme är hård, är stora markparkeringar inte längre ett alternativ i centrala lägen. Successivt prioriteras marken för annan användning och parkering sker i parkerings- och mobilitetshus.
Båtliv
I Halmstad är vattnet alltid närvarande. Fritidsbåtar och turistbåtar behöver sin plats. I den fördjupade översiktsplanen är ambitionen att det marina livet på Nissan ska öka i centrum. Båttrafik för turism lyfts upp som något att utveckla liksom fler båtplatser för fritidsbåtar. I mer detaljerad planering av området längs Nissan behöver platsutvecklingen tydliggöras.
Nya broar över Nissan innebär begränsning för båttrafiken. I dag är Slottsbron gränsen för mastade båtar. Den föreslagna gång- och cykelbron vid Stationsparken utgör i framtiden gräns för dessa båtar. I den fortsatta planeringen av de nya broarna behöver det utredas om broarna vid Marinstugan och bron i söder ska vara öppningsbara eller inte.
Gröna områden binds samman
Närhet, tillgång, förbättrad kvalitet och sammanhållen grönska är ledorden när grönstrukturen utvecklas i ett växande centrum. Parker och grönområden i centrum utformas mångfunktionellt. Ytorna ska vara till nytta och glädje för människors hälsa och välmående, men även för klimatanpassning, rening av dagvatten och för att skapa förutsättningar för ett rikt djur- och växtliv.
Identitetsskapande stråk
I Halmstads centrum finns stråk som förutom att vara rörelsestråk även är identitetsskapande. Nissanstråket och Vallgravsstråket bär spår från stadens framväxt. Båda dessa stråk utvecklas som positiva tillskott till centrum.
Kulturmiljö
Att värna kulturhistoriska miljöer och byggnader är 2050 en självklar utgångspunkt vid utvecklingen av stadens centrala delar. Befintliga kulturmiljövärden ska tas tillvara och lyftas fram. Stadens historiska spår berikar stadsbilden och ökar attraktiviteten.
Nya byggnader ska bidra med sin tidsanda, men i nära anslutning till utpekad kulturmiljö ska platsens identitet och kvaliteter tas tillvara.
Klimatanpassning
Halmstad berörs i mycket hög utsträckning av klimatförändringarna. Stadskärnan är i ett extra utsatt läge med risk att drabbas av havsnivåhöjning i kombination med höga flöden från Nissan. Även extrema väderhändelser såsom värmeböljor och skyfallsregn blir allt vanligare. Det är en utmaning för ett tätt centrum att avsätta mark för att kunna hantera klimatförändringarna.
Utbyggnad på Söder och Tullkammarkajen kräver åtgärder som skyddar mot översvämning från Nissan och havet. De kommer att utformas så att de smälter in fint i stadsmiljön.
Tidsplan
Förslaget till fördjupad översiktsplan har varit ute på samråd och granskning. Då gavs invånare, företagare, myndigheter och andra organisationer möjlighet att lämna synpunkter. Det hölls flera dialogträffar med allmänhet och näringsliv.
Inför antagande av planen har synpunkter sammanställts. Utifrån inkomna synpunkter har även några förtydliganden och tillägg av redaktionell karaktär gjorts.
Länsstyrelsens granskningsyttranden är tillagt i planen. De områden där Länsstyrelsen har en avvikande synpunkt är markerade. På så sätt finns de med som tydliga medskick inför kommande planeringsskeden.
Steg i processen | Tidpunkt |
---|---|
Planuppdrag | 2017 |
Samråd | 1 november 2021–16 januari 2022 |
Granskning | 20 april–28 juni 2023 |
Antagande | Planen antogs av kommunfullmäktige 23 november 2023, men blev överklagad. Förvaltningsrätten dömde till kommunens fördel och därmed vann planen laga kraft. |
Laga kraft | 8 juni 2024 |
Dokument
Planen är utformad för att läsas digitalt.