• Halmstads webbplatser

Stations­staden och Resecentrum

Halmstad 2:1, 2:2, 2:16, 2:19, 2:28, 2:29, 2:34, 2:37, 6:31, 6:1, Orkanen 6, Kilot 4, H36

Detaljplan

Pågående detaljplanering

  • Förstudie
  • Planförslag tas fram
  • Samråd
  • Granskning
  • Planförslag antas
  • Laga kraft

Nu kan du tycka till!

Samråd pågår 30 oktober–27 november 2024

Halmstads kommun vill skapa en ny hållbar stadsdel runt centralstationen. Här finns plats för nya arbetsplatser, mötesplatser och bostäder. Vi ser framför oss ett attraktivt och levande område som blir en naturlig del av centrum. För att minska järnvägens barriäreffekt byggs nya säkra passager och en ny resecentrumbyggnad välkomnar besökarna hit. Här knyts lokalbuss, regionbuss och tågtrafik ihop – det blir smidigt att byta färdsätt och lätt att resa hållbart.

Samråd

Kommunen har tagit fram ett förslag till hur planområdet skulle kunna se ut i framtiden. Under samrådet samlar vi in ytterligare information, förslag och synpunkter som vi kan väga in i vårt vidare arbete.

Dialogmöte

Under mötet får du möjlighet att ställa frågor och få information om planförslaget, ingen föranmälan krävs. Välkommen!

Dag: onsdag 13 november
Tid: kl. 16.30–19, drop in
Plats: Halmstad växer-rummet, Rådhuset

Planpromenad

Vi berättar om framtidens Stationsstad under en promenad genom området.Välkommen!  

Dag: torsdag 14 november
Tid: kl. 12.30-13.30
Samling: Parkeringen vid Fredsgatan på östra sidan om spåret

Anmäl dig till planpromenaden 14 november här

Det finns 63 lediga platser kvar. Sista anmälningsdag är den 13 november klockan 23.30.




Tyck till under samrådet

Under samrådet 30 oktober–27 november kan du tycka till om detaljplaneförslaget. Handlingarna kommer snart att finnas här på webben under rubriken Dokument.

När du lämnar synpunkt
Ange ditt namn, adress, detaljplanens fastighetsbeteckning "Halmstad Halmstad 2:16 m.fl." och diarienummer KS 2023/00287

Skicka in din synpunkt
Kartbild som visar nya byggnader, en ny resecentrumbyggnad vid Laholmsvägen, en tunnel vid Fredsgatan och två nya broar över spåren.

Illustrationskarta över området. Byggrätt vid Järnvägsparken har justerats inför samråd, se illustrationskarta längre ner på sidan. Klicka för större bild. Bild: Sweco

Ett resecentrum för framtiden

Halmstad är en växande stad där kollektivtrafikens roll blir allt viktigare. För att möta framtidens behov, kunna öka tågkapaciteten och underlätta för fler att resa hållbart, behöver vi utveckla vårt stationsområde. Planerna för ett nytt Resecentrum innebär att samla stadens järnvägs- och busstrafik på en central plats, vilket är en viktig del i Halmstads strävan mot en hållbar framtid.

För att förbättra tillgängligheten byggs nya entréer, broar och tunnlar. Det ska vara enkelt att ta sig till och förbi spåren oavsett varifrån du kommer. Järnvägen som barriär i staden försvinner.

Bangården byggs om med bredare perronger som ger plats för både trappor och hissar, vilket förbättrar resenärernas upplevelse och ökar tillgängligheten.

Längs spåren skapar vi dessutom en ny hållbar stadsdel – Stationsstaden! Underutnyttjad mark förvandlas till nya arbetsplatser, mötesplatser, service och bostäder. Vi ser framför oss ett attraktivt och aktivt område som knyts ihop med centrum.

Därför grävs inte järnvägen ner

Anledningen till att det inte varit aktuellt att gräva ner järnvägen i Halmstad är kopplat till ett beslut som togs på 70-talet. Då beslutade man att bygga dubbelspår genom Halmstad samtidigt som man gjorde om delar av sträckningen genom kommunen.

I till exempel Varberg har man haft enkelspår vilket gör att när man nu bygger om och gräver ner järnvägen går Trafikverket in och tar en stor del av finansieringen. Skulle vi inleda arbeten med att gräva ner tågspåren i Halmstad innebär det att kommunen skulle behöva stå för hela finansieringen och vi har därför valt att behålla spåren som de är idag.

Det är också svårt att genomföra rent ytmässigt. I Varberg grävs spåren ner vid sidan om befintliga spår, vilket innebär att tågtrafiken kan fortsätta gå parallellt med bygget.

Gestaltnings- och hållbarhetsprogram

Ett omfattande program för gestaltning och hållbarhet har tagits fram för Stationsstaden. Det ska hjälpa till att styra och vägleda hur området utvecklas och hur hållbarhetsfrågor hanteras över tid. Det fungerar också som underlag för framtida markanvisning, bygglov och gemensamma ytor. Du kan hitta programmet inför samrådet under Dokument längre ner på sidan.

Programmet har tagits fram i samarbete med Sweco och i dialog med Trafikverket, Region Halland, Hallandstrafiken och fastighetsägare.

Området har flera delar

Stationsstaden sträcker sig från Fredsgatan i norr till de gamla lokstallarna i söder, i öst avgränsas området av Bolmensgatan och i väst av Stationsgatan.

Delen söder om Järnvägsparken, längs Stationsgatan, blir också en egen detaljplan som presenteras i ett senare skede. Området gränsar till kommande Tullkammarkajen.

Detta har gjorts i etapp 1 och 2

Halmstads resecentrum byggs ut i etapper varav de två första etapperna redan är klara. Etapp 1 färdigställdes 2012 och omfattar regionbussterminalen samt en gångbro över järnvägen.

Etapp 2 av resecentrum stod klar 2017 och innebar att nya stationsnära hållplatser för stadsbuss utmed Laholmsvägen byggdes med tillhörande gång- och cykelbro över Laholmsvägen.

Förstora bilden

Visionsbild över nya resecentrumbyggnaden och ny bro över spåren. Byggnadernas utseende är inte bestämt än, det sker i ett senare skede. Klicka för större bild. Bild: Sweco

En ny resecentrumbyggnad vid Laholmsvägen

Den planerade resecentrumbyggnaden vid Laholmsvägen ligger strategiskt i Halmstad. Här möts järnvägen och Laholmsvägen, som också är stadens centrala kollektivtrafikstråk. Platsen är synlig från många håll med flera korsande vägar och gångstråk. Det ger platsen goda förutsättningar både som bytespunkt och som mötesplats.

Byggnaden kommer att ersätta den nuvarande centralstationen och erbjuda service och väntytor för resenärer. Här blir också kontor, restauranger och butiker.

Genom modern och innovativ arkitektur kommer byggnaden att ge området en tydlig identitet och fungera som ett nytt landmärke för staden. Den blir även en viktig entré till Halmstad, både för resande längs Laholmsvägen och Enslövsvägen, samt för dem som anländer med tåg eller buss.

Den befintliga regionbussterminalen kommer också att förlängas och utökas.

En glasbro med trappor ner till perrongerna. Förstora bilden

Den nya bron i norr får tre entréer, från nya Resecentrumbyggnaden, Stationsgatan och Regionbussterminalen. Från bron är det enkelt att ta sig ner till tågen. Exakt hur bron ska se ut är inte bestämt än. Klicka för större bild. Visionsbild av Sweco.

Nya trygga broar och tunnlar

Tre nya gång- och cykelpassager föreslås i området som alla kommer bli viktiga länkar i staden och bidra till att minska järnvägens barriäreffekt.

  • Vid nya resecentrumbyggnaden i norr blir det en ny större bro. Där kommer du kunna ta dig ner till perrongerna på ett enkelt och säkert sätt, via trappor eller hiss. Den nuvarande bron försvinner, den kommer inte att räcka till när spårområdet och perrongerna breddas.
  • Söder om nuvarande centralstationen blir det en ny bred gång- och cykeltunnel under spåren. Den ersätter den befintliga passagen i markplan och blir en säkrare genväg till perrongerna.
  • Längst i söder blir det en bro som länkar samman de två nya mobilitetshusen. Den blir också en länk i staden för dem som behöver passera spåren.

Även vid Fredsgatan blir det en ny gång- och cykeltunnel. Den hanteras i en egen detaljplan.

Förstora bilden

Visionsbild från norr av Sweco. Laholmsvägen med befintlig gångbro syns nere till vänster i bild. Klicka för större bild

Regionens bästa kontorsläge?

Området kommer genomgå en spännande utveckling till en mix av kontor, verksamheter, service och bostäder. Målet är att bygga en hållbar stadsdel som utnyttjar det fördelaktiga läget nära kollektivtrafik och centrala Halmstad.

Stationsstaden kan rymma mellan 1500 och 3000 nya arbetsplatser, beroende på hur ytorna disponeras. Med sitt strategiska läge för pendlare och den nära tillgången till service blir området en attraktiv plats för innovativa företag som söker ett centralt, dynamiskt kontorsläge. Här skapas en levande miljö som främjar tillväxt och kreativitet.

Nya stråk och gator länkas samman med befintliga gator och kvarter. Den nya stadsdelen kommer bli aktivt område som knyts ihop med centrum.

Verksamheter på markplan

Lokaler, service och kommersiell verksamhet placeras i bottenvåningarna på den nya byggnaderna och i första hand i anslutning till de publika platserna i området. Dessa verksamheter och bostäder i området aktiverar det offentliga rummet större delar av dygnet och skapar ett levande och tryggt stadsrum.

Stationshuset och andra värdefulla kulturmiljöer bevaras

Nya byggnader byggs i huvudsak på outnyttjad mark och parkeringsytor längs spåren. Befintliga kulturmiljöer och byggnader ska tas till vara och lyftas fram i den nya stadsmiljön. Den befintliga stationsbyggnaden, ytan framför och parken ingår i riksintresse för kulturmiljövård. Det innebär att stationsbyggnaden kommer finnas kvar. Byggnaden ägs av Jernhusen.

Både den gamla stationen, ilgodsmagasinet och lokstallet vid Bolmensgatan ges möjlighet för utveckling med nya användningar och innehåll.

I Gestaltnings- och hållbarhetsprogrammet som hör till detaljplanen beskrivs mer i detalj hur stadsbilden, de olika områdena, byggnaderna och torgen ska utformas.

Bostäder i söder

Områdets användning och bebyggelse påverkas av buller och risker från järnvägen, vilket kräver säkerhetsavstånd och åtgärder. I norr prioriteras kontor där avståndet till järnvägen är mindre, medan södra delen främst planeras för bostäder. Det beräknas bli 200–300 bostäder, beroende på hur området utformas och fördelningen av lägenheter blir.

Förstora bilden

Västra torget framför nuvarande stationsbyggnad gestaltas för rörelse och vistelse. Platser med gynnsamt mikroklimat tas till vara för utevistelse, uteserveringar etc. Klicka för större bild. Visionsbild: Sweco

Mötesplatser – både i öst och väst

Stationsstaden ska ha naturliga mötesplatser och publika platser på båda sidor om spåret, framförallt vid resecentrumbyggnaden intill Laholmsvägen, vid den gamla centralstationen i väst och på motsvarande sida österut.

Mötesplatser och aktivitetsytor placeras nära broar och tunnlar för att skapa trygga och välkomnade miljöer.

Vegetationen är viktig både som karaktärsskapande och för att integrera ekosystemtjänster, samt för att sänka temperaturen.

Parker och grönområden utvecklas

Järnvägsparken ska bevaras och utvecklas. Grönområden och ekosystemtjänster, som parker och trädplanterade gator, är viktiga för att förbättra luftkvalitet och skapa inbjudande miljöer för fotgängare och cyklister.

Grönstrukturen i området utvecklas också och spelar en viktig roll i områdets dagvattensystem, skyfallshantering och att länka samman omgivande grönytor i stråk.

Studentparken utvecklas och får en ny utformning med växter som tål både fukt och torka. Den får en modernare prägel med många sittplatser. En större yta fungerar som översvämningsdamm för att hantera vattenflöden.

I Gestaltnings- och hållbarhetsprogrammet finns detaljerade beskrivningar och kartor över torg, gröna ytor och allmänna platser.

Karta över framtida resecentrum.

Resecentrum, funktionskarta med passager och parkeringslösningar för cykel och hämta och lämna. Klicka för större bild.

Hållbart resande och parkering

Vi tror att man i framtiden kommer att resa på ett helt annat sätt. Hållbart resande får stort fokus i Stationsstaden och området kommer att få många fler cykelparkeringar.

För områdets bilparkeringsbehov planeras ett nytt mobilitetshus, på östra sidan av spåren i söder. Där kan det både fånga upp trafik från Tullkammarkajen och söderifrån, via Södra infarten och nya bron över Nissan. Detta minskar också belastningen på Laholmsvägen och trafik inom området. I Stationsstaden planeras det på längre sikt ännu ett mobilitetshus på västra sidan spåren, på motsatt sida.

Vad är ett mobilitetshus?

Ett mobilitetshus är en modern multifunktionell anläggning som erbjuder mer än ett traditionellt parkeringshus. Det är utformat för att underlätta hållbar mobilitet och kan inkludera olika tjänster och funktioner som till exempel parkering för bilar och cyklar, laddstationer för fordon samt delade mobilitetstjänster som bilpool och lånecyklar.

Här kan även finnas service såsom paketutlämning, cykelservice och annat som underlättar människors vardag och minskar miljöbelastningen. Ett mobilitetshus ska kunna vara flexibelt över tid.

Mobilitetshubbar

Kopplat till Resecentrum finns även förslag på flera mobilitetshubbar för att underlätta byten mellan transportslag och främja användandet av hållbara färdmedel. Mobilitetshubbarna skulle exempelvis kunna hysa funktioner som elcykel- och bilpool.

Var med och bygg!

Kommunen kommer att utlysa en markanvisningstävling för två kontorsbyggnader på Fredsgatan. Senare blir det även aktuellt med resten av Stationsstaden. Här ser du aktuella och kommande markanvisningar.

Samverkan

Projektet kommer att bli ett av de största samhällsbyggnadsprojekten i centrum i modern tid. Halmstads kommun planerar nya Resecentrum i samarbete med Hallandstrafiken, Trafikverket, Region Halland och Jernhusen. Projektet kommer att pågå under lång tid.

Ombyggnaden av spåren och förutsättningarna för det utreds och kommer att fastställs i en järnvägsplan som Trafikverket tar fram Länk till annan webbplats..

I nationell infrastrukturplan 2018–2029 finns Halmstad Resecentrum etapp 3 med, benämnt som personbangården i Halmstad. Dessa åtgärder samfinansieras av Trafikverket, Region Halland och kommunen men Trafikverket ansvarar för planering och genomförande.  

Tidsplan

Tidsplan

Steg i processen

Tid

Strukturplan, målbilden för hela området.

Klar 2021

Detaljplaner tas fram

2021–2026

Samråd

30 oktober – 27 november 2024

Granskning

-

Antagning

Fjärde kvartalet 2026

Utbyggnad av området

2026–2035

Spårombyggnad och breddade perronger
(arbetet kan fortsätta längre)

2028–2030

Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.

Vill du veta mer och påverka?

Vill du få information och inbjudan till kommande dialoger om Stationsstaden?

Anmäl dig här!





Karta över området

Området heter H36 i kartan och ligger en kilometer sydöst om Stora torg. I anslutning till området planeras nu även Tullkammarkajen H35Ö.

Närliggande projekt