Cigaretter, e-cigaretter, andra tobaksvaror och tobaksfria nikotinprodukter
Om du ska sälja tobak i någon form behöver du söka tillstånd från kommunen. Kravet gäller både detalj-, parti- och e-handel. Ska du sälja e-cigaretter (elektroniska cigaretter), påfyllningsbehållare och tobaksfria nikotinprodukter behöver du göra en anmälan.
Ny lag om tobaksfria nikotinprodukter
Från den 1 augusti gäller en ny lag, beslutad av riksdagen den 21 juni, som innebär att försäljning av tobaksfria nikotinprodukter, exempelvis vitt snus, alltid ska anmälas till kommunen.
Lagen innehåller nya regler om bland annat åldersgräns, märkning och marknadsföring. Försäljning till personer under 18 år får inte ske.
Säljer du redan?
Om du säljer tobaksfria nikotinprodukter idag ska du före den 1 augusti göra följande för att få fortsätta att sälja:
- anmäla försäljningen till kommunen
- skicka in ett egenkontrollprogram.
Kontakta kommunen så får du en blankett för anmälan. Nedan kan du läsa om egenkontrollprogram.
Mer information kommer här när riksdagen lämnat fler uppgifter om lagen.
1. När behöver du anmäla eller söka tillstånd?
Du behöver göra en anmälan för att sälja:
- e-cigaretter och påfyllningsbehållare
- tobaksfria nikotinprodukter, exempelvis vitt snus.
Du behöver tillstånd för att sälja:
- cigaretter
- rulltobak
- tobak för vattenpipa
- andra tobaksvaror för rökning såsom cigarrer och piptobak
- rökfria tobaksvaror, exempelvis snus och tuggtobak
- övriga tobaksvaror som innehåller nikotin.
Anmäl eller sök nytt tillstånd när något förändras
Om det sker förändringar i verksamheten ska du anmäla dessa. Om förändringarna är stor och du har ett tillstånd kan du behöva söka ett nytt.
2. Krav och regler att följa
- Försäljning av tobak, e-cigaretter och påfyllningsbehållare med mera regleras i lagen om tobak och liknande produkter.
- Försäljning av tobaksfria nikotinprodukter med mera regleras i lagen om tobaksfria nikotinprodukter.
I lagarna finns utförlig information om exempelvis åldersgränser, regler för märkning och förpackning, spårbarhetsmärkning, marknadsföring, tillsyn, straffbestämmelser med mera.
Samma regler gäller för e-handel som för försäljning i butik.
Krav för att få tillstånd för tobaksförsäljning
Lagen ställer höga krav på den som söker tillstånd.
3. Ansök och anmäl i tid
4. När ansökan och anmälan har kommit in
5. När försäljningen har startat
Krav på egenkontrollprogram
Som ägare ansvarar du för att reglerna följs i din butik eller e-handel. Det är ditt ansvar att personalen känner till dem. Ditt egenkontrollprogram är ett bra verktyg för detta. Egenkontrollprogrammet ska:
- innehålla rutiner för att kontrollera, dokumentera och följa upp så att försäljningen följer lagar och regler
- vara avpassat för din verksamhet. Ju större denna är, desto mer omfattande program.
Du måste bifoga ett egenkontrollprogram både när du söker tillstånd att få sälja tobaksvaror och när du anmäler försäljning av e-cigaretter, påfyllningsbehållare och tobaksfria nikotinprodukter.
Tillsyn
Förutom din egen kontroll av verksamheten har kommunen och polisen ett gemensamt ansvar för att följa upp att du och din personal följer bestämmelserna i lagen. Det gör de genom att göra oanmälda besök.
Kommunen tar ut en avgift för tillsynen.
Om reglerna inte följs
Den som bryter mot reglerna kan få en varning eller försäljningsförbud. Både du som ägare och din kassapersonal har dessutom ett personligt straffansvar. Ni kan dömas till böter eller fängelse, exempelvis om tobak säljs till en person som inte fyllt 18 år.