PCB i byggnader
Du behöver inventera och sanera det miljö- och hälsofarliga ämnet PCB om du äger en byggnad eller anläggning som uppfördes eller renoverades mellan 1956 och 1973.
PCB ska inventeras och saneras
Som ägare till en byggnad eller anläggning uppförd 1956–1973 är du skyldig att se till att byggnaden inventeras och saneras från PCB.
Alla typer av anläggningar omfattas av kravet, exempelvis transformatorstationer, broar, pumpstationer och vattenreservoarer – med undantag av vissa småhus. Om inventeringen visar på PCB-förekomst finns det krav på sanering.
Du ska rapportera och redovisa till kommunen
Du ska redovisa din inventering och anmäla eventuell sanering till kommunen. Så här ser arbetsgången ut:
- Inventera byggnaden.
- Skicka en sammanställning av inventeringen till kommunen – oavsett om PCB hittas eller inte.
- Anmäl eventuell sanering till kommunen senast tre veckor innan saneringen startar.
- Genomför saneringen efter att du fått ditt beslut om försiktighetsmått.
- Skicka en slutrapport till kommunen.
Du är välkommen att kontakta kommunen Länk till annan webbplats. om du har frågor som rör din byggnad.
Avgifter för kommunens arbete
Kommunen tar ut avgifter Länk till annan webbplats. för arbetet med dina PCB-ärenden. Fakturorna skickas till den som äger byggnaden när avgiftsbeslutet fattas.
Detta ska du inventera
Inventeringens innehåll
Dokumentera provtagna massor och placeringar, PCB-halter och mängder. Skicka rapporten från inventeringen till kommunen.
Skicka din rapport från inventeringen med post eller e-post till:
miljonamnden@halmstad.se
Miljönämnden
Box 153
301 05 Halmstad
Då ska du sanera
Du kan ansöka om att få vänta med saneringen
Du kan få dispens för att senarelägga sanering av fog med halt på över 500 milligram per kilo PCB om det finns särskilda skäl för detta. Det kan exempelvis vara att massan är mycket svåråtkomlig eller att sanering försvårar en samhällsviktig verksamhet på ett betydande sätt.
Hantera avfallet på rätt sätt
Allt PCB-avfall som uppstår i samband med saneringen ska hanteras som farligt avfall Länk till annan webbplats.. Det ska samlas upp i godkända kärl och plastsäckar och transporteras till godkänd mottagare för PCB-avfall. Den som transporterar avfallet måste vara godkänd av länsstyrelsen.
Anmäl saneringen
Minst tre veckor innan du börjar saneringsarbetet ska du lämna in en anmälan till kommunen.
När anmälan om sanering har kommit in
Kommunen går igenom din ansökan och begär kompletteringar om det behövs. Du får ett beslut med föreläggande om skyddsåtgärder som ska följas när byggnaden saneras.
Senast tre dagar innan saneringsarbetet påbörjas ska du underrätta kommunen som då gör en inspektion på plats. Du får inte starta arbete med att riva eller återfoga innan resultatet av saneringen har inspekterats av kommunen.
Att saneringen sker enligt kommunens regler och lagkrav är ditt ansvar.
Skicka slutrapport när saneringen är utförd
När saneringen har avslutats ska du skicka en slutrapport till kommunen senast två månader efter avslutat sanering. Skicka rapporten till adressen som angetts ovan.
Om du vill kan du även skicka in en dokumentation av saneringen.