Hyra kommunens mark tillfälligt – avgifter och regler för markupplåtelse
Kommunen kan göra en markupplåtelse, det vill säga hyra ut mark tillfälligt, för exempelvis uteserveringar, marknader och evenemang. Det kallas markupplåtelse och gäller offentliga platser. För att få hyra mark tillfälligt behöver du polistillstånd. Du behöver också betala en avgift till kommunen.
Dags att ansöka om plats för uteservering sommaren 2025
För att få den plats som du vill nyttja för din servering, skicka in ansökan senast 28 februari. Du kan även ansöka senare men då är handläggningstiderna lite längre och det kan också finnas färre ytor kvar att nyttja.
Har du frågor om din uteservering, kontakta kommunens företagsservice Länk till annan webbplats.
Så gör du för att hyra offentlig mark
Presentera dina planer för kommunen
Börja med att fundera på vilken yta som skulle vara lämplig för din verksamhet. Kontakta sedan kommunen Länk till annan webbplats. för att få reda på om ytan är ledig och vad du behöver tänka på när det gäller utformning och placering.
Om marken är privat ska du kontakta markägaren.
Sök polistillstånd
Offentlig mark finns inom detaljplanelagt område och kan vara gator, vägar, torg och parker. Offentliga platser tillhör alla. För att tillfälligt få hyra en plats som tillhör allmänheten behöver du tillstånd från Polisen.
Tänk på att ansöka i god tid – senast två veckor innan du vill hyra platsen.
När ansökan kommit in
- Polisen startar sitt arbete när du har betalat avgift för ansökan.
- Polisen går igenom din ansökan och skickar den till kommunen.
- Kommunen lämnar synpunkter inför polisens beslut. Du kan bara få polistillstånd om kommunen godkänner.
- Du blir kontaktad om något behöver kompletteras.
Särskilda regler för vissa verksamheter
För vissa verksamheter som sker på offentlig mark finns särskilda regler. Det gäller exempelvis affischering och skyltning, butiksexponering, bygggetablering, uteservering med mera. Läs mer om reglerna i våra guider.
Du kan behöva fler tillstånd
Tänk på att du kan behöva fler tillstånd. Det kan till exempel handla om bygglov, miljötillstånd eller serveringstillstånd. Kontakta kommunen för rådgivning om tillstånd i ett tidigt skede för att få råd och vägledning om vilka tillstånd du kan behöva.
Så mycket kostar hyran 2025
Viktigt om avgifterna
- Förutom hyran av den offentliga platsen betalar du alltid en handläggningsavgift. Den är 871 kronor för 2025. Avgiften täcker i huvudsak kommunens administrativa kostnader för markupplåtelsen.
- Avgifterna är momsbefriade. Du får en faktura och betalar för den period som anges i polistillståndet.
- Ideella föreningar med 90-konto, politiska organisationer och skolor behöver inte betala någon avgift för att hyra en offentlig plats.
- Om ingen avgift stämmer överens med din tänkta verksamhet används närmast likvärdig avgift.
I avgiften ingår inte
- kostnader för att återställa den disponerade marken i ursprungligt skick
- fördyrande kostnader för gaturenhållning, snöröjning eller parkskötsel.
Om sådana kostnader uppstår får du själv stå för dessa.
Om du vill säga upp platsen i förtid
Om du inte vill ha kvar platsen eller bara vill använda den en del av tiden som ditt tillstånd gäller ska du meddela Polisen. Gör detta i god tid. Om du inte meddelar Polisen måste du betala avgift för hela perioden.
Skicka meddelandet via e-post till adressen tillstand.vast@polisen.se. Berätta vilket diarienummer ditt tillstånd har och från vilket datum du vill säga upp platsen.
Polisen bekräftar till dig från vilket datum uppsägningen gäller. Du betalar avgift för markhyra till kommunen till och med datum som uppsägningen börjar gälla.