Använda kommunens mark – avgifter och regler för markupplåtelse
Kommunen kan göra en markupplåtelse, det vill säga låna ut en plats tillfälligt, för exempelvis uteserveringar, marknader och evenemang. Det kallas markupplåtelse och gäller offentliga platser som gator, vägar, torg och park – sådan mark som tillhör alla. För att få använda en plats tillfälligt behöver du polistillstånd. Du behöver också betala en avgift till kommunen.
Så gör du för att använda en offentlig plats
Förenkla processen – prata med kommunen först
Börja med att fundera på vilken plats som skulle vara lämplig för din verksamhet. Kontakta sedan kommunen Länk till annan webbplats. för att få reda på om platsen är ledig och lämplig.
Vissa platser är populära och kan vara upptagna långt i förväg. Hör därför av dig i mycket god tid. Detta är särskilt viktigt när du ska arrangera en större händelse, som konsert, motionslopp, idrottscup och liknande.
Om marken är privat ska du kontakta markägaren.
Sök polistillstånd
För att tillfälligt få använda en plats som tillhör allmänheten behöver du tillstånd från Polisen. Tänk på att ansöka i god tid – under vissa tider på året kan handläggningstiden vara 6–8 veckor.
Du får inte börja använda platsen förrän tillståndet är beviljat.
Särskilda regler för vissa verksamheter
För vissa verksamheter som sker på offentlig plats finns särskilda regler. Läs om reglerna i våra guider.
Du kan behöva fler tillstånd
Tänk på att du kan behöva fler tillstånd. Det kan till exempel handla om bygglov, miljötillstånd eller serveringstillstånd. Kontakta kommunen för rådgivning om tillstånd i ett tidigt skede för att få råd och vägledning om vilka tillstånd du kan behöva.
Så mycket kostar det att använda kommunens mark 2025
Du betalar alltid en handläggningsavgift på 871 kronor. Den täcker i huvudsak kommunens administrativa kostnader för markupplåtelse. Dessutom kan det tillkomma en avgift för själva användandet av platsen.
Viktigt om avgifterna
- Avgifterna är momsbefriade. Du får en faktura och betalar för den period som anges i polistillståndet.
- Ideella föreningar med 90-konto, politiska organisationer och skolor behöver inte betala någon avgift för att använda en offentlig plats. Däremot måste alla betala en handläggningsavgift.
- Om ingen avgift stämmer överens med din tänkta verksamhet används närmast likvärdig avgift.
I avgiften ingår inte
- kostnader för att återställa platsen i ursprungligt skick
- fördyrande kostnader för gaturenhållning, snöröjning eller parkskötsel
- elkostnader.
Om kostnader som dessa uppstår får du själv stå för dem.
Regler för dig som använder en allmän plats
I kommunens "Riktlinje för upplåtelse av offentlig plats" (TKFN -2023/01278) finns regler för ditt ansvar när du använder en allmän plats. Nedan hittar du en sammanfattning av innehållet i riktlinjen. Du kan beställa riktlinjen genom att kontaka kommunen.
Om du vill sluta använda platsen i förtid
Om du inte vill ha kvar platsen eller bara vill använda den en del av tiden som ditt tillstånd gäller ska du meddela Polisen. Gör detta i god tid. Om du inte meddelar Polisen måste du betala avgift för hela perioden.
Skicka meddelandet via e-post till adressen tillstand.vast@polisen.se. Berätta vilket diarienummer ditt tillstånd har och från vilket datum du vill säga upp platsen.
Polisen bekräftar till dig från vilket datum uppsägningen gäller. Du betalar avgift för till kommunen till och med datum som uppsägningen börjar gälla.