Systematiskt brandskyddsarbete
Systematiskt brandskyddsarbete innebär att du inom din verksamhet på ett organiserat sätt planerar, utbildar, dokumenterar, kontrollerar och följer upp brandskyddsarbetet.
Vem ska bedriva systematiskt brandskyddsarbete?
Du som äger eller använder en byggnad ska bedriva ett systematiskt brandskyddsarbete inom din verksamhet. Ansvaret slås fast i lagen om skydd mot olyckor Länk till annan webbplats., som säger att alla byggnader och anläggningar ska ha ett skäligt brandskydd.
Varför behövs systematiskt brandskyddsarbete?
Det systematiska brandskyddsarbetet sker för att skydda människor och egendom från skador som kan bli konsekvensen av en brand. Syftet är i första hand att förebygga brand och i andra hand att minska skador.
I ett systematiskt brandskyddsarbete ingår bland annat att kontrollera och underhålla en byggnads tekniska brandskydd, att planera för att hantera ett nödläge och att göra åtgärder som minskar sannolikheten för brand.
Varje byggnad ska ha en brandskyddsansvarig
För varje byggnad ska det finnas en brandskyddsansvarig som ansvarar för det systematiska brandskyddsarbetet. Oftast är det du som fastighetsägare eller användare av byggnaden som får detta ansvar, men du kan också utse en särskild person för uppgiften.
Det är viktigt att dokumentera brandskyddet
Arbetet med det systematiska brandskyddsarbetet underlättas om det dokumenteras antingen i en pärm eller digitalt.
Du ska själv kontrollera ditt brandskydd
För att det systematiska brandskyddsarbetet ska fungera krävs det att du som äger eller använder byggnaden själv kontrollerar verksamheten regelbundet.
Upprätta rutiner för kontrollerna, skriv ner och spara resultatet – digitalt eller på papper! Detta är sedan ett viktigt underlag för förbättringsarbete och ska dessutom kunna visas upp när kommunens kontrollanter gör tillsyn.
Kommunen gör tillsyn
Kommunen har ansvaret för tillsyn av att din verksamhet följer lagar och föreskrifter för brandskyddsarbete. Om din verksamhet behöver tillsynsbesök och i så fall hur ofta avgörs av den aktuella riskbilden.
Vid en tillsyn granskar kommunen:
- dokumentationen av det systematiska brandskyddsarbetet
- kunskapen om de risker som finns
- förutsättningarna för att kontrollera och underhålla byggnadens tekniska brandskydd.