Explosiv vara
Verksamheter som hanterar explosiva varor behöver nästan alltid någon form av tillstånd. Det finns många olika sådana och de prövas av olika myndigheter. Oavsett om din hantering kräver tillstånd eller inte så gäller lagens krav på säker hantering.
Ny lag från 15 juli
Den som använder explosiva varor eller förvarar explosiva varor i flyttbart förråd ska från och med den 15 juli 2025 anmäla detta till kommunen.
Tillstånd du söker hos kommunen
Tillstånd för hantering av explosiva varor hanteras av flera olika myndigheter.
Du kan behöva söka flera olika tillstånd samtidigt, även från olika myndigheter, beroende på hur din hantering ser ut.
Kontakta gärna kommunen i ett tidigt skede för att få råd och vägledning om vad som gäller för din verksamhet. Detta gäller särskilt vid större förändringar i verksamheten och vid ägarbyten.
Ett tillstånd från Halmstads kommun gäller i högst tre år.
Ta reda på vilka regler som gäller
De krav som ställs för att få tillstånd preciseras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i Handbok för hanteringar av explosiva varor. Länk till annan webbplats.
- Platsen för hanteringen
- Lokalen för förvaring (avsnitt 9).
- Kunskap för hantering (avsnitt 8).
- Klassningsplan för explosionsfarlig miljö med zonindelning (avsnitt 6).
- Krav på föreståndare (avsnitt 2).
Gör en riskutredning
Tänk på att i god tid göra en riskutredning av din verksamhet. En sådan krävs för att du ska få tillstånd. Utredningen ska bifogas till ansökan.
Ansök i tid
Tänk på att söka tillstånd i god tid innan du ska börja ny hantering, helst tre månader i förväg. Om du redan har ett tillstånd ska du söka nytt i god tid, senast fyra veckor innan det gamla löper ut. Skickar du inte in den nya ansökan i tid riskerar du att verksamheten stoppas i väntan på nytt tillstånd.
Utse föreståndare
För att få tillstånd ska du utse en eller flera föreståndare för hantering av de explosiva varorna. Om du gör en förnyad ansökan prövas även den tidigare godkända föreståndaren.
Tänk på det här när du ansöker
En komplett ansökan går snabbare att handlägga. Ta hjälp av kapitel 2 i Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps handbok för hanteringar av explosiva varor Länk till annan webbplats..
Du använder samma e-tjänst för alla tillstånd men fyller i olika beroende på vilket tillstånd du behöver.
När ansökan kommit in
Senast 14 dagar efter att kommunen fått din ansökan får du besked om vem som handlägger den. Då får du också information om de olika stegen i tillståndsprocessen.
Efter att ansökan är fullständig har kommunen normalt tre månader på sig att fatta beslut. Kommunen bedömer om du kommer att ta ditt ansvar enligt de regler som gäller för säker hantering av explosiva varor.
Kommunen tar ut en avgift för att behandla din ansökan.
När verksamheten har startat
Förutom att du själv kontrollerar verksamheten genom det systematiska brandskyddsarbetet utför kommunen tillsyn för att se om lagar och regler följs.
Behovet i din verksamhet avgör hur ofta tillsynen sker.
Du betalar en avgift för tillsynen.
Anmäl användning av explosiva varor
När du ska använda explosiva varor eller förvara dem i ett flyttbart förråd ska du anmäla detta till kommunen.
När kan ett tillstånd dras tillbaka?
Om din verksamhet inte sköter hanteringen av explosiva varor på ett säkert sätt kan tillståndet dras tillbaka. Detta kan se med omedelbar verkan.
Tillståndet kan också dras tillbaka om det har skett förändringar i verksamheten som du inte har anmält i en ny tillståndsansökan, exempelvis att personer med betydande inflytande har bytts ut. Ytterligare ett skäl kan vara om personer som inte är godkända arbetar med de explosiva varorna.