Explosiv vara
Verksamheter som hanterar explosiva varor behöver nästan alltid någon form av tillstånd. Det finns många olika sådana och de prövas av olika myndigheter. Oavsett om din hantering kräver tillstånd eller inte så gäller lagens krav på säker hantering.
1. Vilka tillstånd söker du hos kommunen?
Tillstånd för hantering av explosiva varor hanteras av flera olika myndigheter. Hos kommunen ansöker du om tillstånd för:
- Förvärv och innehav av explosiva varor
För dig som ska köpa eller som äger explosiva varor. - Förvaring av explosiva varor
För dig som har ett förråd och ska förvara egna eller någon annans explosiva varor. - Handel med explosiva varor
För dig som ska bedriva handel med explosiva varor, exempelvis ammunition eller fyrverkeriartiklar. - Överföring av explosiva varor inom Sverige
För dig som ska ta emot och transportera explosiva varor från en säljare till ett förråd eller direkt till en arbetsplats där varorna ska förbrukas samma dag.
Du kan behöva söka flera olika tillstånd samtidigt, även från olika myndigheter, beroende på hur din hantering ser ut.
Kontakta gärna kommunen i ett tidigt skede för att få råd och vägledning om vad som gäller för din verksamhet. Detta gäller särskilt vid större förändringar i verksamheten och vid ägarbyten.
Ett tillstånd från Halmstads kommun gäller i högst tre år.
Ändrade rutiner för att söka tillstånd
Lagen om brandfarliga och explosiva varorskydd skärptes 2021 och rutinerna vid tillståndsprövningar har därför förändrats, med betoning på större kontroll av dem som handskas med explosiva varor. Läs om ändringarna på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps webbplats Länk till annan webbplats..
2. Innan du ansöker
De krav som ställs för att få tillstånd preciseras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i Handbok för hanteringar av explosiva varor. Länk till annan webbplats.
- Platsen för hanteringen
- Lokalen för förvaring (avsnitt 9).
- Kunskap för hantering (avsnitt 8).
- Klassningsplan för explosionsfarlig miljö med zonindelning (avsnitt 6).
- Krav på föreståndare (avsnitt 2).
Gör en riskutredning
Tänk på att i god tid göra en riskutredning av din verksamhet. En sådan krävs för att du ska få tillstånd. Utredningen ska bifogas till ansökan.
3. Ansök i tid
Tänk på att söka tillstånd i god tid innan du ska börja ny hantering, helst tre månader i förväg. Om du redan har ett tillstånd ska du söka nytt i god tid, senast fyra veckor innan det gamla löper ut. Skickar du inte in den nya ansökan i tid riskerar du att verksamheten stoppas i väntan på nytt tillstånd.
Utse föreståndare
För att få tillstånd ska du utse en eller flera föreståndare för hantering av de explosiva varorna. Om du gör en förnyad ansökan prövas även den tidigare godkända föreståndaren.
Beskriv vilka personer som har betydande inflytande
Om den sökande är en juridisk person ska de personer som har betydande inflytande över verksamheten lämplighetsprövas.
Amälan deltagare i verksamheten
Alla personer som ska köpa, sälja, tranportera och hantera explosiva varor ska anmälas till kommunen. Deras lämplighet att arbeta med explosiva varor ska godkännas innan de kan få delta i din verksamhet.
Tänk på det här när du ansöker
En komplett ansökan går snabbare att handlägga. Ta hjälp av kapitel 2 i Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps handbok för hanteringar av explosiva varor Länk till annan webbplats..
Du använder samma e-tjänst för alla tillstånd men fyller i olika beroende på vilket tillstånd du behöver.
4. När ansökan kommit in
Senast 14 dagar efter att kommunen fått din ansökan får du besked om vem som handlägger den. Då får du också information om de olika stegen i tillståndsprocessen.
Efter att ansökan är fullständig har kommunen normalt tre månader på sig att fatta beslut. Kommunen bedömer om du kommer att ta ditt ansvar enligt de regler som gäller för säker hantering av explosiva varor.
Kommunen tar ut en avgift för att behandla din ansökan.
5. När verksamheten har startat
Förutom att du själv kontrollerar verksamheten genom det systematiska brandskyddsarbetet utför kommunen tillsyn för att se om lagar och regler följs.
Behovet i din verksamhet avgör hur ofta tillsynen sker.
Du betalar en avgift för tillsynen.
När kan ett tillstånd dras tillbaka?
Om din verksamhet inte sköter hanteringen av explosiva varor på ett säkert sätt kan tillståndet dras tillbaka. Detta kan se med omedelbar verkan.
Tillståndet kan också dras tillbaka om det har skett förändringar i verksamheten som du inte har anmält i en ny tillståndsansökan, exempelvis att personer med betydande inflytande har bytts ut. Ytterligare ett skäl kan vara om personer som inte är godkända arbetar med de explosiva varorna.