Avgifter för tillstånd och tillsyn – alkohol, tobak, e-cigaretter (vejp), folköl, läkemedel
Kommunen tar ut en avgift för att hantera anmälningar och ansökningar om tillstånd som gäller alkohol, folköl, tobak, e-cigaretter (vape) och påfyllningshållare, tobaksfria nikotinprodukter samt receptfria läkemedel. Du får även betala för tillsynen av din verksamhet. Här ser du vilka avgifter som gäller för 2024.
Vad ingår i ansöknings- och anmälningsavgiften?
Din avgift betalar kommunens arbete med att hantera din anmälan eller din ansökan om tillstånd. Vill du ha ett tillstånd betalar du för prövningen av dig som sökande, av din verksamhet och av din lokal. Du betalar också för remisshantering och övriga kontroller, besök på serveringsstället eller i butiken, utfärdande av tillståndsbevis med mera.
Vad ingår i tillsynsavgiften?
Din avgift betalar kommunens tillsynsarbete, det vill säga att kommunen kontrollerar att serveringen eller försäljningen följer lagar och regler. Hur omfattande tillsynen blir beror på lagkrav och verksamhetens omfattning.
Om du har en tillståndspliktig verksamhet kontrollerar kommunen att din verksamhet sköts med ordning, exempelvis att du betalar skatter och andra avgifter. Kommunen får uppgifter från till exempel Polisen, Skatteverket och Kronofogdemyndigheten.
Genom tillsynsavgiften betalar du dessutom för kommunens förebyggande arbete med att informera om vad som gäller enligt alkohollagen samt lagen om tobak och liknande produkter.
Fakturering
Du får en faktura skickad till dig med vanlig post.