Tillgänglig­­hets- och bemötande­­priset

Halmstads kommun delar årligen ut Tillgänglighets- och bemötandepriset till ett företag som visat sig ha speciellt god tillgänglighet för alla kunder.

Tre personer med diplom och blommor.

Entergate fick 2022 års tillgänglighets- och bemötandepris. Från vänster: Cyrus Daneshmir, Roger Bergstrand och Marie Erlandsson. Bild: Joakim Leihed.

Halmstad ska vara en stad för alla. Det ska vara enkelt att ta sig fram – inte bara på gator, torg och offentliga platser, utan även i offentliga lokaler, butiker och restauranger. För att uppmuntra till arbete för ökad tillgänglighet delar kommunen ut Tillgänglighets- och bemötandepriset.

Tillgänglighets- och bemötandepriset 2022

Entergate AB fick ta emot Tillgänglighets- och bemötandepriset 2022. De utsågs till vinnare i samband med kommunens frukostmöte Guldmorgon den 2 mars.

Vad är god tillgänglighet och gott bemötande?

När pristagaren utses tar juryn hänsyn till de här kriterierna:

  • god framkomlighet
  • tydlig produkt- och serviceinformation'
  • rimliga bullernivåer
  • hänsyn till allergiker
  • kunnig personal
  • gott bemötande
  • inkluderande synsätt
  • förekomsten av intelligenta och fantasifulla lösningar på tillgänglighet.

Tidigare vinnare

  • 2021: Larsgårdens Hundpensionat & Dagis
  • 2020: Hotell Scandic Hallandia
  • 2019: Cortado Coffee Shop
  • 2018: Harrys
  • 2017: Sennan Taxi
  • 2016: Korsbakke Bakery
  • 2015: Erikshjälpen
  • 2014: Gullbrannagården
  • 2013: K-rauta
  • 2012: Phoniro systems
  • 2011: Holger sax och Comfort Audio
  • 2010: Yvonnes Fotvård
  • 2009: Friskis och Svettis

Så ökar du tillgängligheten på ditt företag

Hitta – hittar kunderna till dig?

  • Annonsering och information har tydlig och lättläst text.
  • Webbplatsen har tydlig, lättläst och talande text.
  • Skyltning på fasaden är belyst och lätt läsbar från andra sidan gatan.
  • Skyltning vid entrén är ca 120 över marken och lätt läsbar.
  • Öppettiderna är tydligt angivna på entréskylten, gärna i relief och punktskrift.
  • Entrén är tydligt markerad i fasaden genom utformning, färgsättning och belysning.

Komma in – kommer kunderna in till dig?

  • Glasytor är tydligt markerade ungefär 40 och 160 cm över mark eller golv så att synskadade lätt kan urskilja dem.
  • Det finns inga lösa skyltar, lågt hängande markiser eller föremål man kan snubbla eller skada sig på vid entrén.
  • Dörrhandtagen är greppvänliga och placerade i ca 90 cm höjd.
  • Tunga och tröga dörrar är försedda med dörröppnare.
  • Knappar för dörröppnare och ringklockor syns väl och är placerade på ca 90 cm höjd och ungefär 70 cm från innerhörnet, så att en person i rullstol kommer åt dem.
  • Det finns fritt utrymme för rullstol, rollator eller liknande, både utanför och innanför entrén.
  • Dörrtrösklar är borttagna eller fasade.
  • Trappsteg i entrén är kompletterade eller byggs om med ramp med maximal lutning 1:12 (helst 1:20) eller med någon form av hiss eller lyft för personer i rullstol.
  • En lös ramp kan läggas ut vid behov (i avvaktan på en ombyggnad).
  • Trappor är försedda med greppvänlig ledstång ca 90 cm över trappframkant.
  • Första och sista stegen i trappor är kontrastmarkerade.

Använda – kan kunderna handla eller få service hos dig?

  • Receptionen eller kassan är väl synlig och gärna placerad direkt innanför entrén.
  • Receptions- och kassadisk har en del med en lägre nivå på ungefär 80 cm höjd (eller höj- och sänkbar), med hänsyn till personer i rullstol.
  • Gångarna är rymliga och utan hinder, så att man lätt kan ta sig fram i lokalen.
  • Trappor och nivåskillnader inne i lokalen är kompletterade med ramp, hiss eller lyft.
  • Hyllor och varuställ i butik är placerade och utformade så att även personer i rullstol kan komma fram och själva plocka varor.
  • Minst en provhytt i butiken är utformad för en person i rullstol med assistans.
  • Varor i butik har tydlig information och prismärkning.
  • I restaurangen är menyn tydlig och lätt att läsa.
  • Personer som sitter i rullstol kan själva ta mat från buffén.
  • Kölappar har stora, tydliga siffror. Könummer presenteras på en stor display eller med talande utrop.
  • Belysningen är bra och utan bländning.
  • Luftkvaliteten är bra, utan starka dofter, och bra städrutiner finns.
  • Ljudmiljön är bra, utan störande buller eller bakgrundsljud.
  • Kundtoaletten är handikappanpassad.

Service – hur bemöter ni kunderna?

  • Personalen är uppmärksam och har en bra attityd och servicekänsla.
  • Kunden blir personligt bemött med frågor om vad man kan stå till tjänst med.
  • Kunden får information om varor, ledsagning, plock av varor, packning etc.
  • Personal och ledning är lyhörda för önskemål från kunder med speciella behov.