• Halmstads webbplatser

Tillgänglig­­hets- och bemötande­­priset

Tillgänglighets- och bemötandepriset delas årligen ut till ett företag som främjar ökad tillgänglighet.

En person med diplom och blommor.

Matöppet i Simlångsdalen fick 2023 års tillgänglighets- och bemötandepris. Här ses ägaren Fredrik Wolrath med diplom, blommor och konstverk. Bild: Joakim Leihed.

Dags att nominera till Tillgänglighets- och bemötandepriset 2024

Vet du ett företag som har speciellt god tillgänglighet och extra bra bemötande för alla kunder? Nominera till Tillgänglighets- och bemötandepriset!

Halmstad ska vara en stad för alla. Det ska vara enkelt att ta sig fram – inte bara på gator, torg och offentliga platser, utan även i offentliga lokaler, som butiker, restauranger, hotell och i andra verksamheter. För att uppmuntra till arbete för ökad tillgänglighet delar kommunen ut årligen ut ett tillgänglighets- och bemötandepris.

Utmärkelsen uppmärksammar entreprenörer som främjar ökad tillgänglighet, både i utvecklingen av sitt företag och i sin leverans och service.

Priset går till en eller flera personer som varit tongivande i verksamhetens tillgänglighetsarbete och är en god förebild och inspirationskälla för andra entreprenörer.

Valet av mottagare ska speglar den bredd som finns bland Halmstads företag eller föreningar.

Jury för tillgänglighets- och bemötandepriset

  • Urszula Hansson, kommunstyrelsen, ordförande i juryn
  • Annelie Abrahamsson, Funktionsrättsrådet
  • Caroline Bengtsson, Halmstad City
  • Linda Wennerholm, näringslivsrepresentant
  • Lorena Balkanberg, Swedbank
  • Maritha Johansson, Funktionsrättsrådet

Tidigare vinnare

  • 2022: Entergate AB
  • 2021: Larsgårdens Hundpensionat & Dagis
  • 2020: Hotell Scandic Hallandia
  • 2019: Cortado Coffee Shop
  • 2018: Harrys
  • 2017: Sennan Taxi
  • 2016: Korsbakke Bakery
  • 2015: Erikshjälpen
  • 2014: Gullbrannagården
  • 2013: K-rauta
  • 2012: Phoniro systems
  • 2011: Holger sax och Comfort Audio
  • 2010: Yvonnes Fotvård
  • 2009: Friskis och Svettis

Så ökar du tillgängligheten på ditt företag

Hitta – hittar kunderna till dig?

  • Annonsering och information har tydlig och lättläst text.
  • Webbplatsen har tydlig, lättläst och talande text.
  • Skyltning på fasaden är belyst och lätt läsbar från andra sidan gatan.
  • Skyltning vid entrén är ca 120 över marken och lätt läsbar.
  • Öppettiderna är tydligt angivna på entréskylten, gärna i relief och punktskrift.
  • Entrén är tydligt markerad i fasaden genom utformning, färgsättning och belysning.

Komma in – kommer kunderna in till dig?

Entré och dörrar

  • Glasytor är tydligt markerade ungefär 40 och 160 cm över mark eller golv så att synskadade lätt kan urskilja dem.
  • Det finns inga lösa skyltar, lågt hängande markiser eller föremål man kan snubbla eller skada sig på vid entrén.
  • Dörrhandtagen är greppvänliga och placerade i ca 90 cm höjd.
  • Tunga och tröga dörrar är försedda med dörröppnare.
  • Knappar för dörröppnare och ringklockor syns väl och är placerade på ca 90 cm höjd och ungefär 70 cm från innerhörnet, så att en person i rullstol kommer åt dem.
  • Det finns fritt utrymme för rullstol, rollator eller liknande, både utanför och innanför entrén.

Trappor och trösklar

  • Dörrtrösklar är borttagna eller fasade.
  • Trappsteg i entrén är kompletterade eller byggs om med ramp med maximal lutning 1:12 (helst 1:20) eller med någon form av hiss eller lyft för personer i rullstol.
  • En lös ramp kan läggas ut vid behov (i avvaktan på en ombyggnad).
  • Trappor är försedda med greppvänlig ledstång ca 90 cm över trappframkant.
  • Första och sista stegen i trappor är kontrastmarkerade.

Använda – kan kunderna handla eller få service hos dig?

Framkomlighet och tydlighet

  • Receptionen eller kassan är väl synlig och gärna placerad direkt innanför entrén.
  • Receptions- och kassadisk har en del med en lägre nivå på ungefär 80 centimeters höjd (eller höj- och sänkbar), med hänsyn till personer i rullstol.
  • Gångarna är rymliga och utan hinder, så att man lätt kan ta sig fram i lokalen.
  • Trappor och nivåskillnader inne i lokalen är kompletterade med ramp, hiss eller lyft.
  • Hyllor och varuställ i butik är placerade och utformade så att även personer i rullstol kan komma fram och själva plocka varor.
  • Minst en provhytt i butiken är utformad för en person i rullstol med assistans.
  • Personer som sitter i rullstol kan själva ta mat från buffén.
  • Kundtoaletten är handikappanpassad.

Tillgänglig information

  • Varor i butik har tydlig information och prismärkning.
  • I restaurangen är menyn tydlig och lätt att läsa.
  • Kölappar har stora, tydliga siffror. Könummer presenteras på en stor display eller med talande utrop.

Belysning, luft och ljud

  • Belysningen är bra och utan bländning.
  • Luftkvaliteten är bra, utan starka dofter, och bra städrutiner finns.
  • Ljudmiljön är bra, utan störande buller eller bakgrundsljud.

Service – hur bemöter ni kunderna?

  • Personalen är uppmärksam och har en bra attityd och servicekänsla.
  • Kunden blir personligt bemött med frågor om vad man kan stå till tjänst med.
  • Kunden får information om varor, ledsagning, plock av varor, packning etc.
  • Personal och ledning är lyhörda för önskemål från kunder med speciella behov.