Dela sidan på sociala medier
Kontakta Halmstads kommun
Telefon | Öppettider för besökare | Besöksadress |
---|---|---|
035-13 70 00 | Måndag-torsdag | Rådhuset, Kyrkogatan 5 |
| Kl. 08.00 - 17.00 |
|
Telefontider | Fredag | Postadress |
Måndag-torsdag | Kl. 08.00 - 16.00 | 301 05 Halmstad |
Kl. 07.00 - 17.00 |
| |
Fredag |
| E-post |
Kl. 07.00 - 16.00 | Se karta![]() | direkt@halmstad.se |
I de flesta fall behöver du söka bygglov eller göra en anmälan när du ska bygga nytt, bygga till eller ändra en byggnad. Du kan även behöva ansöka om lov för rivnings- eller markarbeten. Men det finns också åtgärder som varken kräver ansökan eller anmälan.
Är det här första gången du är inne och läser om bygglov? I så fall föreslår vi att du börjar med att ta reda på vad som gäller för ditt projekt.
Det kan också vara bra om du läser mer om hur bygglovsprocessen går till innan du gör din ansökan eller anmälan.
Ansök eller anmäl via e-tjänsten genom att logga in med din e-legitimation. I e-tjänsten får du guidning genom ansökningsprocessen steg för steg. Ärendet är sedan lätt att följa, du får ett mejl eller ett sms så fort det har hänt något i ditt ärende och du får besked direkt via e-tjänsten när ditt ärende är klart.
Handläggningstiden för ett bygglov varierar över året och beror dels på åtgärdens omfattning och dels på hur många ansökningar som lämnats in under perioden. Handläggningstiden är högst tio veckor från det att ärendet är komplett, men oftast går det fortare än så.