Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se

Ansök om bygglov och andra byggärenden

Enklast söker du digitalt via vår webtjänst Mitt Bygge. Du behöver då ha en e-legitimation eller liknande. På Mitt Bygge får du guidning genom ansökningsprocessen steg för steg.

Du ansöker enklast om bygglov via vår e-tjänstlänk till annan webbplats genom att logga in med din e-legitimation. I e-tjänsten får du hjälp att genomföra ansökan eller anmälan. Ärendet är sedan lätt att följa, du får ett mejl eller ett sms så fort det har hänt något i ditt ärende och du får besked direkt via e-tjänsten när ditt ärende är klart. Det sparar tid då varken du eller vi, skickar brev som posten bär ut. Istället för att skriva ut ritningar och handlingar skickar du digitala filer till oss.

Du kan även skicka in din ansökan med e-post till byggnadskontoret@halmstad.se. Vi behöver då ha alla handlingar i pdf-format.

Vill du lämna in din ansökan i pappersformat kan du lämna den på Kyrkogatan 5, Rådhuset vid Stora torg. Vi behöver då ett exemplar av alla handlingar och ritningar och det är viktigt att ritningarna är skalenliga.

E-tjänst och blanketter hittar du under självservice

Byggloven är kommunens sätt att ta ansvar för att vi bygger hus på lämpliga platser och att det vi bygger stämmer med de krav och normer som finns för säkerhet, hälsa och miljö. Det handlar också om att inte skapa problem för dina grannar eller andra människor. Det du ansöker om att få göra, bör inte strida mot detaljplan eller översiktsplan. Byggloven styrs av Plan- och bygglagen.länk till annan webbplats

Se vidare Ritningarnas utformning för att se hur ritningarna ska se ut, samt exempelbroschyrer.

Du kan även läsa om vad som är viktigt att tänka på innan du lämnar in din ansökan eller gör en anmälan.

Det är viktigt att ansökan är komplett. Vi kan inte börja handlägga ärendet innan ansökan har bedömts som komplett och vi har fått in alla handlingar vi behöver. Se Bygglovsprocessen för mer information!

Det utgår alltid en avgift för att göra en ansökan eller en anmälan. Se Avgift & taxa för mer information.

Kontakt/frågor

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss om du har några frågor eller behöver rådgivning kring bygglovsansökningar o dyl.

De flesta onsdagar mellan kl 14 – 17 har bygglovsavdelningen öppet hus. Då kan du träffa en handläggare utan att ha bokat tid i förväg. Vill du träffa en handläggare vid ett annat tillfälle måste du först boka tid.