Dela sidan på sociala medier

Kontakta Halmstads kommun

Telefon

Öppettider för besökare

Besöksadress

035-13 70 00

Måndag-torsdag

Rådhuset, Kyrkogatan 5

 

Kl. 08.00 - 17.00

 

Telefontider

Fredag

Postadress

Måndag-torsdag

Kl. 08.00 - 16.00

301 05 Halmstad

Kl. 07.00 - 17.00

 

 

Fredag

 

E-post

Kl. 07.00 - 16.00

Se kartalänk till annan webbplatsdirekt@halmstad.se
Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Kattegatt provar app för kollegialt lärande

Tillsammans med Högskolan i HH (Högskolan i Halmstad) är Kattegattgymnasiet en av de tre första gymnasieskolorna i Sverige som provar MOSO (Mentoring and Observation Software) för kollegialt lärande.

MOSO är ett digitalt redskap för observation och kollegiala samtal (till exempel forskningscirklar). De lärare som deltar är särskilt utvalda för att de är extra skickliga men också för att just dessa kan behöva nya utmaningar i sin undervisning.

Lärarna som testar appen för gymnasieskolorna är: Sara Karlsson, lärare i engelska och historia på Kattegattgymnasiet; Susanna Kellgren Lundberg, lärare i svenska och religion från Anders Ljungstedts Gymnasium i Linköping och Henrietta Godolakis, lärare i engelska och spanska från Ängelholms gymnasieskola.

Den 23 november hade Sara och klass NA16A besök av Susanna och Henrietta som var med under två lektioner under förmiddagen. Sara hade före besöket skickat in sin planering via MOSO så att Susanna och Henrietta kunde ta del av den och lämna kommentarer. Under förmiddagen var det dags för de första kollegieobservationerna då de observerade Sara under en historia- och en engelskalektion. Under lektionerna använde de sig av MOSO för att spela in, ta bilder och skriva kommentarer till Sara.

Efter lektionerna fick Sara tid på sig att gå igenom deras kommentarer och reflektera över sitt upplägg innan det blev dags för grupphandledning tillsammans med forskaren Ann-Christine Wennergren från Högskolan i Halmstad. Hon studerar om hur skickliga lärare använder sig av appen i kollegialt lärande och professionsutveckling.

Syftet är att lärarna ska bli reflekterade praktiker med hjälp av sina observatörer som man med andra ord kan kalla ”kritiska vänner”.

Om projektet faller bra ut kan flera skolor och lärare få stor hjälp för att kunna utveckla sin undervisning ännu mer.

Här under finns en länk som visar Högskolan i Halmstads erfarenheter när lärarstudenter prövat appen i två veckor.
Länk till Högskolan i Halmstadlänk till annan webbplats