Fortbildning i tidig läs- och skrivinlärning
- Guidade turer och föreläsningar
Vill du fylla på dina kunskaper om tidig läs- och skrivinlärning? Under oktober-november kommer vi att erbjuda en fortbildning i grundläggande tidig läs- och skrivinlärning vid fyra tillfällen.
Denna fortbildning vänder sig särskilt till dig som undervisar i årkurs F-3, men även andra är välkomna att anmäla sig. Fortbildningen kommer att bestå av teori och praktik samt ge många tillfällen till diskussioner och utbyte av erfarenheter. Vi gästas också av specialpedagoger med lång erfarenhet av undervisning i läs- och skrivinlärning. Du anmäler dig till fortbildningens alla fyra tillfällen. Begränsat antal platser.
Innehåll:
1. Fonologisk och fonemisk medvetenhet, 9 oktober:
Vi går igenom den typiska språkutvecklingen, vikten av en god fonologisk och fonemisk medvetenhet samt funktionell bokstavskunskap som ligger till grund för en god läs- och skrivutveckling. Vi går igenom material och ger förslag på konkreta övningar som stimulerar den fonemiska medvetenheten.
2. Tidig läs- och skrivutveckling, 22 oktober:
Vid detta tillfälle går vi igenom den typiska läs- och skrivutvecklingen samt tittar på olika undervisningsmaterial som vilar på ljudningsmetoden, ”phonics”. Vi får också exempel på hur skolbiblioteket kan bidra i det språk-, läs- och skrivutvecklande arbetet.
3. Kartläggning och bedömning, 7 november:
Det finns olika sätt att bedöma läs- och skrivförmågan hos elever. Vad är av vikt att undersöka? Vi går igenom och tittar på kvantitativa test- och screeningmaterial, kvalitativa metoder, testmetodik samt hur resultaten kan analyseras.
4. Läs- och skrivsvårigheter: orsaker och insatser samt fördjupad diskussion, 18 november:
För en del elever utvecklas inte läsningen och skrivningen som förväntat. Vi belyser olika orsaker till läs- och skrivsvårigheter, i synnerhet svårigheter vid dyslexi respektive svenska som andraspråk. Vidare tar vi upp olika typer av åtgärder för att stötta elever med svårigheter. Fokus riktas mot vad man kan träna på och hur, men även kompenserande insatser och assisterande teknik tas upp. Vid detta tillfälle finns också möjlighet för deltagarna att lyfta frågor för fördjupad diskussion.
Kurslitteratur
Lära barn att läsaLänk till annan webbplats. (LegiLexi). Finns som gratis pdf, men kan även köpas in via Läromedia.