Synpunkter och klagomål på grundskola
Om du har synpunkter eller klagomål på en grundskola eller anpassad grundskola som kommunen driver är det viktigt att dessa kommer fram till oss. Här får du information om hur du går tillväga och vem du ska vända dig till.
Om du har synpunkter eller klagomål
Det är viktigt att du framför dina synpunkter och klagomål. Då har vi möjlighet att åtgärda problemet och göra rätt insats för förbättring. Vi åtgärdar eventuella brister så fort det går.
Prata med personalen på skolan
Det är bäst om du framför synpunkten direkt till den det berör. Synpunkter från barn, vårdnadshavare och andra lämnas därför till lärare eller annan berörd personal.
Kontaktuppgifter till skolor finns på deras webbsida eller i Unikum.
Kontakta rektor
Om du inte är nöjd med hur verksamheten hanterat din synpunkt kan du kontakta skolans rektor.
Kontakta verksamhetschef eller förvaltningschef
Om du inte är nöjd med hur rektorn hanterat din synpunkt kan du först kontakta verksamhetschef och därefter förvaltningschef. Kontakta kommunen för att framföra din synpunkt till verksamhetschef eller förvaltningschef.
Om du ändå inte är nöjd
Om du har inte är nöjd med kommunens svar eller åtgärd på din synpunkt kan du kontakta andra myndigheter beroende på vad synpunkten gäller.
Efter att du lämnat din synpunkt
Allmänna frågor eller synpunkter om skolan
Om din synpunkt eller klagomål inte berör en specifik skola, kan du framföra din synpunkt till kommunen.
Klagomål och synpunkter på barn- och elevhälsan
Om du har klagomål och synpunkter på psykologer, logopeder, specialidrottslärare, skolläkare och skolsköterskor ska du i första hand kontakta den det berör och i andra hand kontakta chef för barn och elevhälsan genom att använda e-tjänsten.
Klagomål på fristående skolor
Om du har klagomål på en fristående skola ska du i första hand kontakta den verksamheten och i andra hand kontakta Skolinspektionen Länk till annan webbplats. som är tillsynsmyndighet.